تأثیرات مالی تحول دیجیتال

آیا واقعاً از تاثیرات مالی تحول دیجیتال اطلاع دارید؟!
19 ژوئیهٔ 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet

تحول دیجیتال در شروع به سازمان یا صنعت شما وعده‌های خوب زیادی می‌دهد؛ کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی عملیاتی، ارزش افزوده و... در یک کلام تحول دیجیتال در چشم‌انداز حرفه‌ای شما آینده‌ای مطمئن و موفق ترسیم می‌کند. اما درباره‌ی تحول دیجیتال یک خبر بد هم وجود دارد که باید بشنوید: حدود ۷۰ درصد از تلاش‌های تحول دیجیتال به شکست منجر می‌شوند


تحول دیجیتال اغلب زمانی به بیراهه کشیده شده و شکست می‌خورد که براساس ذهنیات یا به صورت محدود برای یک فرآیند یا جریان خاص کاری، اجرایی شود و در واقع استراتژی برای رشد گسترده‌ی یک سازمان نادیده گرفته شود. یکی از معیارهای قابل اعتماد برای موفقیت در تحول دیجیتال ارزش بازار است؛ تجزیه و تحلیل مالی و اقتصادی اثرات تحول دیجیتال را بر ارزش بازار روشن می‌کند و این آگاهی برای هدایت سازمان به سمت اهدافش کمک بزرگی محسوب می‌شود. 


اجرا شدن درست تحول دیجیتال بسیار مهم است. با پیاده‌سازی درست و دقیق تحول دیجیتال سازمان یا صنعت شما آماده‌ی ارزش افزوده و سودآوری بیشتر خواهد بود و البته اجرای نادرست تحول دیجیتال نیز ضرر و آسیب زیادی به همراه خواهد داشت. 

مسیرهای بازگشت سرمایه

تحول دیجیتال و سرمایه‌گذاری 

قبل از اجرای پروژه تحول دیجیتال، باید بسیار جدی و دقیق و با صرف زمان در مورد استراتژی خود فکر کنید. این سوال را از خود بپرسید که تحول دیجیتال ممکن است چه پتانسیل‌هایی را برای رشد و نوآوری سازمان شما شکوفا کند؟ چگونه ارزش بازار سازمان شما می تواند تحت تأثیر پارامترهای زمینه‌ای مانند صنعت و ساختار مالی قرار گیرد؟ و در واقع شما به عنوان یک مدیر و راهبر چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید که باعث افزایش ارزش شود؟​

سازمان‌هایی که استراتژی دیجیتال خود برمبنای شفاف‌سازی‌های مالی  پی‌ریزی می‌کنند، برای افزایش ارزش‌، احتمال بالاتری دارند و با اتخاذ فناوری‌های هماهنگ با استراتژی خود می توانند ارزش افزوده را تا دو برابر افزایش دهند. با این حال تنها ۳۴ درصد از ۵۰۰ کمپانی برتر آمریکا برمبنای گزارش Fortune 500 اقدام‌هایی برای برنامه‌ریزی و عمل استراتژیک هماهنگ با سرمایه گذاری‌های تکنولوژی انجام دادند.

اما باید این نکته‌ی مهم را به خاطر داشت که اگر تحول دیجیتال یک سازمان برمبنای یک استراتژی دیجیتال هماهنگ با سیاست‌گذاری‌های حرفه‌ای سازمان نباشد نه تنها سودآور نخواهد بود بلکه فرسایشی شده و  ضرردهی نیز خواهد بود. اجرای نادرست تحول دیجیتال حتی می‌تواند ارزش افزوده را تا سه برابر کاهش دهد.

پیاده‌سازی ترکیبی اقدامات کلی و جزیی در تحول دیجیتال نیز دو لبه دارد؛ افزایش ارزش و یا سقوط آن. 

اقدامات ترکیبی درست می‌تواند منجر به افزایش ۵ درصدی ارزش باشد که به طور مثال Fortune 500 گزارش داده برای ۵۰۰ کمپانی‌ برتر در آمریکا این افزایش ۵ درصدی معادل ۱.۲۵ تریلیون دلار است! و البته پیاده‌سازی نادرست اقدامات ترکیبی باعث کاهش ارزش تا ۹ درصد خواهد شد که به معنای به خطر انداختن ۱.۵ تریلیون دلار است! 

پیشنهاد برای مطالعه‌ی بیشتر: تاثیر تحول دیجیتال در رشد کشور هند

مراقب کاهش سرعت باشید!

هوشیاری نسبت به موانع و چالش‌ها بر سر راه تحول دیجیتال

تلاش‌های تحول دیجیتال توسط دو سازمان جداگانه یکی در بخش خدمات فناوری اطلاعات و دیگری در حوزه‌ی زیرساخت‌ها پیش می‌رود و به همین خاطر ممکن است پروژه‌ی تحول دیجیتال در محاسبات و پیش‌بینی‌های مالی دچار خطاهای محاسباتی شود. 

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد اتود دارا بودن دو بخش فناوری اطلاعات و ایجاد زیرساخت است. این یکپارچگی و ارتباط و هماهنگی این دو بخش در شرکت اتود باعث می‌شود که پروژه‌ی تحول دیجیتال شما از همان ابتدا بتواند محاسبات و پیش‌بینی‌های مالی دقیقی داشته باشد. 


گیر افتادن! 

شروع اشتباه تحول دیجیتال! 

یک سازمان بزرگ ارائه‌ی زیرساخت در بازار سرمایه در آمریکا تصمیم گرفت سیستم IT قدیمی خود را ارتقا دهد و با تغییرات تکنولوژی همگام سازد. این سازمان استراتژی خود را تنها بر روی خدمات یک شرکت فناوری دیجیتال و راهکار همه‌جانبه‌ی این شرکت متمرکز کرد.
با وجود برخی از شک های جدی رهبران این سازمان درباره‌ی شرکت فناوری اطلاعات و پر رنگ بودن این سوال که آیا این شرکت می تواند راهکاری جامع برای تحول دیجیتال این سازمان ارائه دهد یا خیر، سازمان به پیش رفت. طرح شرکت فناوری اطلاعات پیش‌بینی کرده بود که راهکارش تا ۹۰ درصد از نیازهای سازمان را پوشش می دهد ، اما واقعیت نزدیک به ۳۰ درصد بود! در نتیجه سازمان را با نیاز به سفارشی‌سازی بیش از ۷۰ درصد از نیازهای حرفه‌ای خود رها کرد! این اتفاق به شدت زمان بندی و بودجه‌ی توسعه را افزایش داد و برای استخدام نیروی کار ماهر نیز تقاضا ایجاد کرد و البته مدیریت سازمان قبل از شروع پیاده سازی مجدد تحول دیجیتال، قراردادش را با شرکت فناوری اطلاعات نوآورانه فسخ کرد. 
پس از یک سال گروه‌بندی مجدد، شرکت استراتژی را تغییر داد؛ به جای تکیه بر یک شرکت، بهترین نمونه‌کارها از راهکارهای مبتنی برفضای ابری را انتخاب کرد و استراتژی کسب و کار را با پیاده‌سازی سیستمی یکپارچه  جایگزین سیستم‌های قدیمی و با هزینه‌ای ۳۰٪ پایین‌تر از هزینه‌ی فعلی، تعیین کرد. در نتیجه طرح تحول دیجیتال جدید جایگزین طرح قبلی شد و با سرعتی خوب به پیشرفتش ادامه داد. 

پیشنهاد برای مطالعه‌ی بیشتر: ۴ اصل برای تحول دیجیتال موفقیت‌آمیز

استراتژی منعطف

اهمیت تغییر و اصلاح در مسیر سفر دیجیتال

وقتی تحول دیجیتال از ابتدا درست پیش می رود، ارزش افزوده‌ای قابل توجه به همراه دارد. 
یکی از نمونه‌های موفق اجرای درست تحول دیجیتال در یک شرکت سخت‌ افزاری در آمریکا است. این شرکت براساس نیاز مشتریان و کارمندانش و با بررسی صورت‌های مالی شرکت، تصمیم گرفت با تقویت بخش نرم‌افزاری از دیگر رقیبان خود در حوزه‌ی سخت‌افزار پیشی بگیرد. مدیر عامل این شرکت، هدایت استراتژی تحول دیجیتال را برعهده گرفت. نکته‌ی قابل توجه دیدگاه این مدیرعامل مبنی بر اهمیت سرمایه‌گذاری بر تحول دیجیتال بود. استراتژی دقیق و طراحی شده‌ی این شرکت باعث شد تا از همان ابتدا تحول دیجیتال به خوبی اجرا شده و باعث ایجاد ارزش افزوده برای این شرکت سخت‌افزاری باشد. 
یکی از تفاوت های بنیادین در اجرایی شدن تحول دیجیتال در سازمان‌ها و صنایع فرهنگ کاری است. به طور مثال شرکت سخت‌افزاری فوق، مدیرانی کنجکاو نسبت به تغییرات زمانه را استخدام کرد که به دنبال درک و حل چالش‌های مشتریان خود بودند. این ویژگی مدیران به شرکت کمک کرد تا چشم اندازی دقیق برای تحول دیجیتال ترسیم کند. تحول دیجیتالی که همواره در سراسر اکوسیستم تکامل یابد و رشد کند.

پیشنهاد برای مطالعه‌ی بیشتر:

 سازمان‌های متوسط چگونه می‌توانند تحول دیجیتال را هدایت کنند؟

نتیجه‌گیری 

ترسیم مسیر درست 

تحول دیجیتال برای هر سازمان سفری منحصر‌به‌فرد و متفاوت محسوب می‌شود. ارزش افزوده‌ی تحول دیجیتال برای یک سازمان به معنی ارزش افزوده‌ی تحول دیجیتال برای همه‌ی سازمان‌ها و صنایع نیست!‌
اجرا و پیاده‌سازی درست تحول دیجیتال به معنای تفکر دقیق درباره‌ی ارزش‌های تحول دیجیتال در سازمان شما و چگونگی اندازه‌گیری این ارزش‌ها از ابتدای شروع سفر دیجیتال است. بازگشت سرمایه و دستیابی به ارزش افزوده‌ای قابل توجه با دقت در ایجاد استراتژی مناسب و توجه به جزییات و عوامل وابسته به یکدیگر امکان پذیر است. 

منابع: 

بررسی خدمات شرکت اتود 
با نگاهی به مقاله‌ی 
Do You Really Know The Financial Impacts of Your Digital Transformation
از سایت Harvard Business Review


پیشنهاد پامیکا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر:

تحول دیجیتال در معادن به چه معناست؟ 



Pamika Content Team 19 ژوئیهٔ 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment