مطالعه‌ی موردی تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای موفق

سفر دیجیتال برای هرکسب‌وکاری چه تفاوت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟
26 فوریهٔ 2024 by
Pamika Content Team
| No comments yet

تجربه‌ی کمپانی آمریکایی sight & sound در تحول دیجیتال 


این کمپانی دارای چند سالن تئاتر بزرگ است که در آن به اجرای تئاترهایی با موضوع‌های حماسی و دینی می‌پردازند. طراحی صحنه، نورپردازی، ساخت دکور و... همگی در برعهده‌ی کمپانی sight & sound است که ساخت و تولید این تئاترها به دلیل وسعت و عظمت سازه‌ها و دیگر امکانات در دسته‌ی تولیدات هنری Big Production قرار می‌گیرد. این کمپانی تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۵ میلادی سفر دیجیتال خود را شروع کند و پذیرای تحول دیجیتال شود. این کمپانی تئاتر دارای ۶۰۰ نفر نیروی کار بود که در حال حاضر یعنی سال ۲۰۲۲ میلادی، یک تیم ۱۴ نفره‌ برای تحول دیجیتال تشکیل داده است. گام اول کمپانی Sight & Sound پیاده‌سازی و اجرای سیستم‌های دیجیتال برای فرآیندهای مختلف کاری مانند فروش، استخدام، مدیریت پروژه و... بود. 

انتخاب بهترین شریک تحول دیجیتال

برای هر کاری همیشه یک گام نخست وجود دارد. اگر در حال حاضر کسب‌وکار بزرگ یا متوسطی دارید و از یک کسب‌وکار کوچک کار خود را آغاز کرده‌اید به خوبی این نکته را می‌دانید که هر کسب‌وکاری مسیری طولانی برای پیشرفت و توسعه پیش‌رو دارد و یک کسب‌وکار کوچک، به فاصله‌ی چند سال می‌تواند به یک کسب‌وکار متوسط یا بزرگ تبدیل شود. پس برای انتخاب شریک تحول دیجیتال خود، باید به این نکته دقت کنید که آیا قابلیت‌ها و امکانات این شرکت فناوری اطلاعات، می‌تواند در آینده پاسخ‌گوی نیازهای جدید کسب‌وکار شما باشد یا نه. در واقع به این نکته دقت کنید که راهکارهای شریک تحول دیجیتال شما، کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ را نیز پوشش دهد. این دقیقاً نکته‌ای بود که کمپانی Sight & Sound به آن دقت کرد و به خاطر همین با گسترده‌تر شدن کمپانی خود، مجبور به تغییر شریک تحول دیجیتال خود و شروع مجدد فرآیندها نشد. 

سرعت و فرآیند 


اولین بازخورد مدیر فناوری اطلاعات Sight & Sound پس از شروع سفر دیجیتال این کمپانی، افزایش سرعت کارها و وظایف و راحت‌تر شدن و سریع‌تر شدن فرآیندهای کاری بود. انتظار مدیریت این کمپانی از تحول دیجیتال این بود که یا سبب افزایش سرعت کارها شود و یا باعث تسهیل فرآیندها. اما وقتی سفر دیجیتال این کمپانی آغاز شد متوجه شدند تحول دیجیتال و به خصوص بکارگیری و استفاده از ERP هم سبب تسریع وظایف و کارها شده و هم باعث تسهیل فرآیندها. درنتیجه Sight & Sound تمرکز ویژه‌ای به اجرای درست‌تر و کارآمدتر نرم‌افزار یکپارچه‌ی ERP اختصاص داد. هرچند این کمپانی یک تیم ۱۴ نفره برای تحول دیجیتال تشکیل داده‌ بودند. متوجه شدند برای استفاده‌ی بهینه‌تر و دقیق‌تر از ERP احتیاج به یک متخصص دارند، درنتیجه از شرکتی که خدمات دیجیتالی را به آن‌ها ارائه می‌داد درخواست کمک کردند. با حضور چند نفر متخصص در فضای کاری این کمپانی و آموزش درست ابزارها و راهکارهای نرم‌افزار یکپارچه، ERP در فرهنگ استفاده‌ی کاری این کسب‌وکار جا افتاد و به‌سرعت استفاده‌ی دقیق‌تر و بهینه‌تر از آن آغاز شد. نتیجه‌ی این آموزش درست استفاده و کاربرد ERP برای کمپانی تئاتری Sight & Sound  جلو افتادن از رقبا و سودآوری بیشتر بود. 

مناسب‌ترین راهکار دیجیتال

 
وقتی از کمپانی Sight & Sound سؤال شد که چگونه توانستند بهترین راهکار را برای تحول دیجیتال کسب‌وکار خود انتخاب کنند. این کمپانی پاسخ داد که عوامل زیر در انتخاب مناسب‌ترین راهکار درنظر داشته است: 

  • شناخت ضعف‌ها و قوت‌ها: اولین گام برای انتخاب بهترین راهکار و استراتژی تحول دیجیتال این است که نسبت به نقاط ضعف و قوت کسب‌وکار خود نگاهی واقع‌گرایانه داشته باشید. در واقع سعی کنید نقاط ضعف خود را دست کم نگیرید و با نگاهی اغراق‌آمیز به نقاط قوت خود نگاه نکنید. 
  • تطابق راهکار با فرآیند: برخی از راهکارها بسیار کامل و دقیق می‌نمایند اما آیا این راهکارهای کامل و پرزرق و برق دیجیتال با فرآیندهای کاری شما تطابق دارند؟ یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب راهکار دیجیتال این است که فرآیند‌های کسب‌وکار خود به صورت دقیق بشناسید و بعد این فرآیندها را با راهکار دیجیتالی مدنظر خود تطابق دهید. مناسب‌ترین راهکار تحول دیجیتال برای کسب‌وکار شما باید بیشتر هماهنگی و تطابق را با فرآیندهای کاریتان داشته باشد. 
  • یکپارچگی با سایر ابزارها: طبعاً سازمان یا صنعت شما از قبل از پیاده‌سازی یک راهکار دیجیتال جدید، دارای ابزارها و نرم‌افزارهای دیجیتالی بوده است. این ابزارها حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند و مهم‌تر آن‌که استفاده از آن‌ها در کسب‌وکار شما بسیار پرکاربرد است. درنتیجه راهکار مدنظرتان باید قابلیت یکپارچگی با ابزارهای پرکاربرد کسب‌وکارتان را داشته باشد. 
  • انعطاف و تغییر پذیری: یک راهکار عالی برای چالش‌ها و فرآیندهای خاص کسب‌وکار شما، امکان انعطاف و تغییر را فراهم می‌کند. در واقع میزان انعطاف پذیری یک راهکار در قابلیت و هزینه عامل بسیار مهمی در انتخاب راهکار دیجیتال است. 
  • بررسی نظرات: برای انتخاب یک راهکار، بررسی نظرات کسب‌وکارهایی که قبل از شما ازین راهکار استفاده کرده‌اند می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد چراکه نقاط قوت و ضعف این راهکار را برای شما نمایان می‌سازد.  

توصیه‌هایی برای شروع سفر دیجیتال 

کمپانی Sight & Sound را می‌توان یکی از کسب‌وکارهایی مثال زد که در تحول دیجیتال خود، موفق عمل کرده‌اند. این کمپانی به کسب‌وکارهایی که در آغاز سفر دیجیتال خود هستند توصیه می‌کند که قبل از شروع تحول دیجیتال یک بازنگری کلی به فرآیند‌های کسب‌وکاری خود داشته باشید. کسب‌وکار خود را خوب بشناسید و بدانید با چه کمبودها و نقایصی در فرآیندها طرف هستید. 

در شروع سفر دیجیتال از مشاوره‌ گرفتن نترسید! از نظرات و پیشنهادهای مشاورین فناوری و حقوقی حتما بهره‌مند شوید و هزینه‌های تحول دیجیتال را با افراد مختلفی در حوزه‌های متفاوت درمیان بگذارید تا بتوانید بهینه‌تر سفر دیجیتال خود را آغاز کنید. 

جلساتی با کارکنان خود در تمام سطوح برگزار کنید، اطمینان یابید که با همه‌ی اعضای کسب‌وکار خود درباره‌ی معنا، مفهوم و کاربرد تحول دیجیتال اشتراک نظر دارید. از تمامی کارکنان بخواهید نظراتشان را درباره‌ی تغییرهایی که در آینده با آن مواجه هستند بگویند و درواقع سعی کنید آن‌ها را در شکل‌گیری تحول دیجیتال کسب‌وکار خود سهیم کنید. 

پیش از شروع تحول دیجیتال، استراتژی تحول دیجیتال خود را کاملاً شفاف و دقیق مشخص کنید. مطمئن باشید با شروع درست سفر دیجیتال خود، پیشرفت و موفقیت در مسیر کار برای شما فراهم می‌شود و تحول دیجیتال، استعدادها و پتانسیل‌های کسب‌وکار شما را شکوفا خواهد کرد. 

منابع: 

بررسی قابلیت‌ها و امکانات شرکت فناوری اطلاعات اتود 

بررسی قابلیت‌های پامیکا

پادکست Digital Transformation with Eric Kimberling

Pamika Content Team 26 فوریهٔ 2024
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment