۱۰ توصیه برای تحول دیجیتال موفق

چگونه تحول دیجیتال موفقی داشته باشیم؟
20 دسامبر 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet

در عوض تجسم اینکه چگونه می‌توان از فناوری‌های استراتژیک مانند بلاکچین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و موارد دیگر بهره برد، بسیاری از سازمان‌ها اکنون با یک واقعیت جدید دست و پنجه نرم می‌کنند. برای برخی، یکی ازین چالش‌ها نیروی انسانی محدود به دلیل بیماری یا استعفای کارکنان است .برای دیگران، منابع محدود مالی است؛ به این معنی که هزینه‌ی کمی برای سیستم‌های ERP، مدیریت سرمایه انسانی (HCM) و مدیریت زنجیره تامین (SCM) صرف می شود.
همواره این نکته‌ی مهم را باید به خاطر داشته باشید که شما، تیم شما و ابتکارات تحول دیجیتال شما با واقعیت متفاوتی نسبت به دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی مواجه است. ما در حال تجربه‌ی بی‌سابقه‌ای از اختلال و آشوب در دنیای اطراف خود هستیم. واقعیت ما تغییر کرده است. تحمل ریسک ما تغییر کرده است. عملیات ما تغییر کرده است و فهرست این تغییرات بزرگ همچنان ادامه دارد.

با مطالعه‌ی این سه مقاله آشنایی کامل و جامعی با مفهوم تحول دیجیتال کسب‌ کنید: 

تحول دیجیتال چیست؟ معنا و مفهوم و ۳ گام اصلی

تحول دیجیتال چیست؟ استراتژی تحول دیجیتال

تحول دیجیتال چیست؟ ضرورت تحول دیجیتال


با در نظر گرفتن این چشم انداز جدید، در اینجا ده مهارت برتر را که در تناسب با نوآوری‌های تحول دیجیتال در حوزه‌های ERP، HCM، CRM و SCM در دهه ۲۰۲۰ است را به شما توصیه می‌کنیم، توجه به این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا تحول دیجیتال موفقی را تجربه کنید. این ۱۰ مهارت عبارتند از: 


۱۰. تصمیم‌گیری سریع 

تصمیم‌گیری سریع در موفقیت تحول دیجیتال چه نقشی دارد؟ 


ممکن است به نظر برسد که جهان اطراف ما بسیار سریع در حال تغییر است البته همین طور هم هست و این سرعت زیاد تغییرات، برضرورت همراهی ما با این جهان پرسرعت بیشتر تأکید می‌کند. بسیاری از سازمان‌ها و صنایع در طول بحران سال ۲۰۲۰ مجبور به تصمیم گیری سریع بودند، بنابراین این مهارت در آینده ارزشمندتر خواهد شد. خواه با اخراج کارمندان، تغییر الگوهای خرید مشتری، اختلالات زنجیره تأمین و... سر و کار داشته باشید یا نه، سازمان شما در آینده نیاز به تصمیم گیری سریع و آگاهانه خواهد داشت. پس به یاد داشته باشید یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای تجربه‌ی یک تحول دیجیتال موفق، تصمیم‌گیری سریع است. 

راهکارهای پامیکا برای حوزه‌های کاری مختلف 


۹. بازنگری در زیرساخت IT

بازنگری و بازبینی در زیرساخت IT چه تأثیری در موفقیت تحول دیجیتال دارد؟ 


جهان در حال تغییر اطراف ما همواره پتانسیل آسیب پذیری در مورد زیرساخت IT داخلی را ایجاد خواهد کرد. آیا ما تعادل صحیحی بین برنامه‌ها و داده‌های ابری و محلی داریم؟ آیا ما مهارت های IT صحیح و کارآمدی داریم؟ آیا برای مواجهه با نیروی کار از راه دور یا استعفای کارکنان مجهز هستیم؟ ما باید این سؤالات و موارد دیگر را هنگام ارزیابی زیرساخت IT کلی خود بپرسیم. ما همچنین باید این سؤالات را از لنز واقعیت‌های اقتصادی و منابعی که اکنون با آن‌ها سروکار داریم، ببینیم. 


۸. بهره‌وری انتخابی از فناوری 

نگاهی انتخابی و هوشمندانه به فناوری‌های جدید چه تأثیری در تحول دیجیتال موفق دارد؟‌


رشد اقتصادی سبب می‌شود تا در زمینه پروژه‌های تحول دیجیتال، نوعی بی نظمی ایجاد شود اما چرا؟! ما در زمان‌های خوب اقتصادی تمایل داریم چشم بسته به سیستم های ERP نیمه پخته اعتماد کنیم و راحت‌تر و آسان‌تر با کشیدن چک‌های چندین میلیونی با شرکت‌های بسیار مشهور سیستم‌های یکپارچه کار کنیم اما حالا با وضعیت حاضر اقتصاد جهانی، این روزها گذشته است. 
کسب‌وکارهایی بیشترین احتمال دوام آوردن در تلاطم اقتصادی دهه‌ی ۲۰۲۰ را دارند که هوشمندانه تر از سرمایه گذاری‌های فناوری خود استفاده می‌کنند. بهره‌وری هوشمندانه و انتخابی از فناوری ممکن است به معنای اندازه گیری مجدد نقشه‌های راه تحول دیجیتال قبل از ۲۰۲۰ باشد، همچنین یک فرصت برای استراتژیک تر عمل کردن در راه تحول دیجیتال است. به عنوان مثال، در عوض تلاش برای اجرای بزرگ SAP S/4HANA ، ممکن است بهتر باشد گزینه‌هایی مانند جستجوی مناسب‌ترینERP برای کسب‌وکار شما و سایر استراتژی‌های دیجیتالی مؤثر را ارزیابی کنید.

پیشنهاد پامیکا برای مطالعه‌ی بیشتر: ERP و تحول دیجیتال

 

۷. مالکیت داخلی و یادگیری

اهمیت یادگیری درست و مالکیت نرم‌افزارها و ابزارهای دیجیتال برای پیاده‌سازی یک تحول دیجیتال موفق چقدر است؟‌


به جای اینکه کل ابتکارات و اعمال نوآوری‌ها برای تحول دیجیتال را به سیستم عامل‌ها و اشخاص ثالث برون سپاری کنید، بر روی مالکیت داخلی سیستم‌ها و یادگیری کارکنان خود سرمایه‌گذاری کنید. قوی‌ترین و موفق‌ترین سازمان‌ها در تحول دیجیتال در آینده بر مالکیت و یادگیری تأکید بیشتری خواهند داشت. این سازمان‌ها کنترل تحولات دیجیتال خود را در دست خواهند گرفت - تا حدی به دلیل ضرورت و تا حدی به دلیل درس‌ها‌یی از شکست های ERP در گذشته – به طور کلی سازمان‌ها و صنایع موفق در تحول دیجیتال در آینده خودکفاتر خواهند شد. کسانی که به طور مداوم در حال یادگیری هستند در آینده شکوفا خواهند شد، بنابراین مهم است که به دنبال راه هایی برای ایجاد این شایستگی‌ها و افزایش پتانسیل یادگیری در کسب‌وکار خود باشید.


۶ . مدیریت فرآیندها

مدیریت فرآیندها به تحول دیجیتال موفق چه کمکی می‌کند؟ 


فرآیندهای کسب‌و‌کار و مهارت‌هایی که تصور می‌کردید ممکن است در آینده نیاز داشته باشید احتمالاً با توجه به وقایع جاری امروز تغییر کرده‌اند. به عنوان مثال، همه گیری کووید-۱۹ نحوه‌ی استفاده‌ی تولیدکنندگان از سیستم‌های ERP را تغییر داده است، و در حال حاضر تحولات مدیریت زنجیره تأمین در آینده بسیار متفاوت از گذشته است.
فرایندهای تجاری موثر کلید موفقیت شما در آینده خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که وضعیت فعلی خود را دوباره بررسی کرده و در صورت لزوم مجدداً تعریف کنید. همچنین مهم است توجه داشته باشید که فرآیندهای تجاری آینده‌ی شما ممکن است با قابلیت‌های سیستم‌های ERP جدیدتر مطابقت داشته باشد یا نداشته باشد، بنابراین قبل از سرمایه گذاری در فناوری، از تطابق میان فرآیند‌های کاری خود با نرم‌افزارهای یکپارچه‌ اطمینان حاصل کنید. 

اگر شما نیز در آغاز سفر دیجیتال خود هستید و یا مایلید از امکانات و قابلیت‌های عصر دیجیتال بهره‌مند شوید پیشنهاد پامیکا به شما برای بهره‌مندی از مشاوره‌‌ای حرفه‌ای و دقیق درباره‌ی تحول دیجیتال، دریافت مشاوره‌ی رایگان از متخصصان شرکت فناوری اطلاعات اتود است. 


۵. انعطاف و امکان تغییر

امکان تغییر و انعطاف در راهکارهای دیجیتال چقدر برای سفر دیجیتال کسب‌وکارها مهم است؟‌


برای تجربه‌ی یک تحول دیجیتال موفق، شما باید فرآیندهای تجاری خود را به طور شفاف و دقیق تعریف کنید و نیز باید در هنگام ایجاد مدل‌های عملیاتی و استراتژیک خود، ویژگی انعطاف‌پذیری را از یاد نبرید. به عنوان مثال، برای مدیریت زنجیره‌ تأمین باید برای حوادث غیرمترقبه همواره تأمین‌کنندگان جایگزینی را مدنظر داشته باشید تا برای تأمین مواد خام مشتریان خود به مشکل برنخورید. مثالی دیگر از اهمیت انعطاف و تغییرپذیری برای داشتن یک تحول دیجیتال موفق: بسیاری از سازمان‌ها و صنایع همواره نیاز به اخراج/ استخدام سریع، رسیدگی به مشکلات سلامتی کارکنان خود و... دارند، این نیازها اهمیت سیستم‌های مدیریت منابع انسانی HCM موثر را برجسته می‌کند. اگرچه این مسئله مربوط به فناوری نیست و بیشتر به نحوه‌ی ساخت فرآیندهای تجاری و طراحی سازمانی شما مربوط می شود، اما باید اطمینان حاصل کنید که فناوری‌های جدید به‌کارگرفته شده در کسب‌وکارتان و استراتژی تحول دیجیتال شما می‌تواند این انعطاف پذیری مورد نیاز را پشتیبانی کند.

اهمیت نرم‌‌افزار یکپارچه در تحول دیجیتال

۴. کاهش ریسک 

مدیریت ریسک و کاهش ریسک‌های احتمالی چقدر در موفقیت تحول دیجیتال اهمیت دارد؟‌

فروپاشی‌های اقتصادی و تورم‌های پی‌درپی ناگهانی به ما یاد دادند که کسب‌وکارها معمولاً از رکود اقتصادی با ریسک پذیری بسیار کمتری خارج می شوند. آن‌ها به سادگی تحمل یا منابع لازم را برای پذیرش ریسک‌های بزرگ ندارند، بنابراین تمایل دارند که در مدیریت پروژه‌های بزرگ مانند تحول دیجیتال هوشمندانه تر و محافظه کار تر عمل کنند. به این مهارت مدیریت ریسک می‌گویند. در هنگام شروع تحول دیجیتال مطمئن شوید که مهارت‌های لازم برای مدیریت ریسک را دارا هستید. به طور مثال باید جریان‌های کاری در تحول دیجیتال را بررسی کنید تا بتوانید ریسک‌ها را شناسایی کرده و کاهش دهید.


۳. استراتژی مؤثر در تحول دیجیتال 

استراتژی درست و دقیق برای تحول دیجیتال، تا چه اندازه در تجربه‌ی یک تحول دیجیتال موفق مؤثر است؟


با توجه به وقایع جاری دنیای امروز، ممکن است احساس کنید که همواره باید در لحظه تصمیم گرفت و به تکنولوژی‌های جدید تحول دیجیتال واکنش نشان داد اما مهم است که تصویر بزرگ و نقشه‌ی کلی کسب‌وکار خود را فراموش نکنید. دست‌یابی به اهداف کوچک بسیار مهم است و در کنار آن آنچه امروز به نظر منطقی است انجام دهید اما همواره استراتژی و برنامه‌ی بلند‌ مدت خود را در نظر داشته باشید. اینجاست که تعریف یک استراتژی و نقشه‌ی راه دیجیتال بلند مدت بسیار مهم است. شما ممکن است نتوانید امروز همه‌ی آن چیزی را که می خواهید انجام دهید و حتی ممکن است بسیاری از موارد مورد نظر شما در مسیر تحول دیجیتال دستخوش تغییر شوند اما حتی با وجود تغییرهای فراوان همواره باید نقشه‌ی راه و استراتژی اصلی خود برای تحول دیجیتال را در یاد داشته باشید. شرکت فناوری اطلاعات اتود به شما در تعریف یک استراتژی دقیق برای تحول دیجیتال کمک می‌کند و با همفکری و شناخت کسب‌وکار شما، برایتان آنچه که باید امروز برای سازمان یا صنعت خود انجام دهید وآنچه را که در آینده به آن نیاز دارید روشن می‌سازد. برای دریافت مشاوره‌ی رایگان اینجا کلیک کنید.

استراتژی تحول دیجیتال

۲. مدیریت منابع انسانی

نحوه‌ی مدیریت منابع انسانی در تحول دیجیتال تا چه اندازه تأثیرگذار است؟‌


همه گیری کووید-۱۹ تلنگری بود از میزان اهمیت نیروی انسانی برای سازمان‌ها و صنایع. کرونا به ما یادآوری کرد که مهارت‌های لازم برای مراقبت از اعضای تیم و پاسخگویی به نیازهای آن‌ها - در زمان خوب و بد - را ایجاد کنیم. کسب‌وکارهایی که بر مدیریت منابع انسانی و استفاده از روش‌های مختلف کاری مانند دورکاری یا کار ترکیبی سرمایه‌گذاری کرده بودند در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ کم‌تر از سایر کسب‌وکارها دچار ضرر و آسیب شدند چراکه با سرمایه‌گذاری بر مدیریت منابع انسانی، نیروهای کار با درک بهتری با واقعیت‌های نابه‌هنگام مواجه می‌شوند.
در حال حاضر برخی از سازمان‌ها با چالش‌های مهمی در رابطه با نیروی کار مواجه هستند؛ تصمیم‌هایی نظیر اینکه کدام یک از کارمندان را حفظ کنند و کدام یک را اخراج کنند.برخی از کسب‌وکارها نیز در حال استخدام تعداد زیادی نیروی کار هستند زیرا کسب‌وکارشان پس از کرونا در حال بهبود و ترقی است. صرف نظر از اینکه کسب‌وکار شما در کدام مرحله قرار دارد، ایجاد استراتژی‌های مدیریت منابع انسانی مؤثر، تعیین فرآیندها و فناوری‌ها یک نیاز و مهارت حیاتی خواهد بود که باید برای موفقیت آینده‌ی کسب‌وکارتان در آن سرمایه‌گذاری کنید.

۱۵ داده‌ی آماری درباره‌ی بازدهی کاری کارکنان

۱. مدیریت تغییر

نقش مدیریت تغییر در موفقیت تحول دیجیتال چیست؟

جهان قبل از سال ۲۰۲۰ به سرعت در حال تغییر بود، اما حالا سرعت تغییر به طور چشمگیری نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. علاوه بر این، سازمان‌ها و صنایع مسئولیت‌های بیشتری بر عهده دارند آن‌ها باید با واقعیت‌های بهداشت و سلامت و اقتصاد امروز مواجه شوند و همچنین موظفند به کارکنان خود برای گذر و پذیرش تغییرات تجاری و جهانی کمک کنند درنتیجه مهم‌ترین عامل در تحول دیجیتال موفق، مهارت مدیریت تغییر است. 
علاوه بر یادگیری فناوری‌های جدید، کسب‌وکارها باید یاد بگیرند که چگونه تمام تغییرات ذکر شده در این فهرست ده تایی را درک کنند. متاسفانه دنیای کارکنان با نگرانی‌های مربوط به سلامتی و اقتصاد، امنیت، رفاه خانواده و... ویران شده است. به عبارت دیگر، آنها به الزامات اساسی تر بقا در سلسله مراتب نیازهای مازلو نقل مکان کرده اند. این نکته برای مدیریت تغییر سازمانی اهمیّت بالایی دارد. استراتژی‌ها و تاکتیک‌های تغییر گذشته دیگر به طور کامل به آینده مرتبط نیستند، بنابراین باید نحوه‌ی برخورد با این مهارت بسیار ضروری یعنی مدیریت تغییر که اغلب درک نشده باقی مانده است را دوباره مورد بررسی قرار دهیم.

نتیجه‌گیری: 


در این مقاله ده مهارت ضروری برای داشتن تجربه‌ای موفق از تحول دیجیتال را باهم مرور کردیم. به یاد داشته باشید این مهارت‌ها هنگامی معنا پیدا می‌کنند که شما استراتژی درستی با توجه به کسب‌وکار خود برای تحول دیجیتال انتخاب نمایید و نیز شریک تحول دیجیتال خود را به دقت انتخاب کنید. شهرت شرکت‌های فناوری اطلاعات لزوماً به معنای برتری آنان نیست. برخی از مشهورترین شرکت‌های فناوری اطلاعات در سطح جهانی ممکن است راهکار درستی برای تحول دیجیتال کسب‌وکار شما نداشته باشند و منجر به شکست تحول دیجیتال شوند. درنتیجه در هنگام انتخاب شریک تحول دیجیتال خود، این سوال را از خود بپرسید که آیا این شرکت می‌تواند در به‌کارگیری ۱۰ مهارت فوق، به کسب‌وکار شما کمک کند یا خیر؟‌! پیشنهاد پامیکا به شما بهره‌مندی از مشاوره‌ی رایگان به متخصصین شرکت فناوری اطلاعات اتود است. متخصصین اتود، علاوه بر داشتن دانش و مهارت بالا در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، فرآیندهای کاری را به خوبی می‌شناسند و بر دانش کارآفرینی و مدیریت منابع انسانی تسلط دارند. امیدواریم با بهره‌مندی ازین فرصت بی‌نظیر به ارتقا و پیشرفت کسب‌وکار خود کمک کنید.

منابع:  

بررسی امکانات و قابلیت‌های شرکت فناوری اطلاعات اتود

بررسی قابلیت‌های پامیکا 

پادکست Digital Transformation with Eric Kimberling

Pamika Content Team 20 دسامبر 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment