تحول دیجیتال چیست؟ استراتژی تحول دیجیتال

استراتژی تحول دیجیتال به چه معناست و چگونه می‌توان این استراتٰژی را برای کسب‌وکارهای مختلف تعیین کرد؟
6 سپتامبر 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet

مقاله‌ای که در حال مطالعه‌ی آن هستید دومین بخش از مقاله‌ی تحول دیجیتال چیست؟ می‌باشد. در مقاله‌ی قبلی به تعریفی جامع درباره‌ی تحول دیجیتال و سه گام جهان‌شمول آن اشاره کردیم و در مقاله‌ی حاضر به تفصیل درباره‌ی استراتژی تحول دیجیتال خواهید خواند. تیم تولید محتوای پامیکا امیدوار است با خواندن این مقاله بتوانید دیدگاه دقیق‌تری برای ایجاد استراتژی تحول دیجیتال در کسب‌وکار خود داشته باشید. 


عوام​ل تأثیرگذار بر استراتژی تحول دیجیتال

چگونه بهترین استراتژی تحول دیجیتال را داشته باشید؟ 

تحول دیجیتال می تواند طاقت فرسا و سخت باشد. با این حال، هنگامی که تحول را به چهارعامل اصلی تقسیم کنید کار شما آسان‌تر خواهد شد: 

  • داده‌های دیجیتال: جمع آوری اطلاعات در مورد بازار و مشتریان امکان ارزیابی ریسک‌ها و تصمیم گیری آگاهانه را فراهم می کند.
  • اتوماسیون: پیاده سازی هوش مصنوعی در عملیات تجاری یک اقدام ضروری است. به این ترتیب، می توانید تیم خود را به انجام کا‌رهای مهم و تاثیرگذار هدایت کنید آن هم در حالی که الگوریتم‌ها کارهای روزمره و وقت‌گیر را انجام می‌دهند.
  • دستگاه‌های متصل و یکپارچه: استفاده از اینترنت اشیاء و شبکه‌های یکپارچه، زنجیره‌های تأمین را هماهنگ می‌کند، ارتباط اعضای تیم با یکدیگر را بهبود می‌بخشد و سبب ارائه‌ی درست و به موقع گزارش‌ها می‌شود.
  • ارتباطی نو با مشتری: مشتریان دیدی شفاف از فرایندهای شرکت می گیرند و می توانند به طور مستقیم با کارکنان یا یک ربات هوشمند ارتباط برقرار کنند.

    تیم تحول دیجیتال مجبور نیست فقط یکی ازین چهار جنبه را انتخاب کند. با این حال، بهترین کار این است که فرآیند‌ها را گام به گام انجام دهید و به تدریج بر عوامل تحول دیجیتال متمرکز شوید. قطعاْ شما می توانید در همه‌ی جهات توسعه پیدا کنید ، اما نکته‌ی مهم این است که براساس اولویت‌ها حرکت کنید و سعی نداشته باشید تمامی عوامل را به طور همزمان اجرایی کنید.

گرایش‌های تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۳

بهترین روند آغاز تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۳ میلادی چیست؟‌ 

تحول دیجیتال بر ترکیب موفق دو عنصر توسعه، یعنی کسب‌وکار و فناوری بنا شده‌است. شما باید مطمئن شوید که فرآیندهای سازمانی کسب‌وکار شما مانع پیشرفت تحول فناوری نمی شود.

روند دیجیتالی شدن کسب‌وکار

  • هدایت و راهبری مدیرعامل CEO: تحول دیجیتال باید همیشه از بالا به پایین کارش را آغاز کند. مدیر عامل باید شخصی باشد که دارای چشم انداز روشنی از توسعه است و می داند چگونه اهداف تحول دیجیتال را با کارکنان و تیم تحول دیجیتال به اشتراک بگذارد.
  • آموزش دیجیتال و پیاده سازی نرم افزار در فرآیندهای کاری روزانه: شما باید فناوری‌های جدید و ابزارهای دیجیتالی را در ارتباطات، مدیریت وظایف، پشتیبانی از مشتریان وارد کنید.
  • مطابقت با قوانین عمومی حفاظت از داده: قبل از ارائه و کاربرد ابزارهای دیجیتال و فناوری‌های جدید، مطمئن شوید که با مقررات حریم خصوصی آشنا هستید.
  • مقیاس پذیری: تمام شیوه‌های دیجیتال باید پتانسیل رشد داشته باشند. هنگام درنظر گرفتن تغییر، همیشه از خود بپرسید: حرکت بعدی چه خواهد بود؟

روندهای دیجیتالی شدن کسب و کار باید در همان ابتدای سفر دیجیتال پیاده‌سازی شوند، حتی قبل از اینکه شروع به سرمایه‌گذاری در پیشرفت فناوری‌ کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید از کمک حرفه‌ای بهره‌مند شوید. اتفاقاٌ دقیقا اینجا مرحله‌ ایست که می توانید به یک مشاور فناوری اطلاعات IT باتجربه مراجعه کنید. پیشنهاد پامیکا به شما مشاوره با متخصصین اتود در حوزه‌ی تحول دیجیتال است چراکه این شرکت دارای تجربه و دانشی به‌روز در دو حوزه‌ی کسب‌وکار و فناوری اطلاعات می‌باشد. 


برای تعیین قرار ملاقات برای مشاوره‌ی تحول دیجیتال و دیجیتالی شدن

 کسب‌وکار خود اینجا کلیک کنید. 


روند پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال

استراتژی تحول دیجیتال با پیاده‌سازی فناوری‌های جدید شروع نمی‌شود. در واقع پیاده‌سازی فرآیندهای دیجیتالی یکی از مراحل پایانی است. سازمان‌ها و صنایع در گام‌های نخست استراتژی تحول دیجیتال باید بر ایجاد تغییرات کوچک‌ ام‍ا مهم تمرکز ‌کنند. کاهش نقص‌های فناوری به معنای رفع اشکالات سیستمی، خلاص شدن از کدهای اضافی و خواناتر کردن کدها است. مطمئن شوید که قبل از شروع کار جدید، پایه و اساس کارها محکم است. قبل از شروع ایجاد قابلیت‌های جدید، در ارزیابی عملکرد و بازنویسی آن‌ها سرمایه گذاری کنید. 

  • انتقال به ابر: تحول دیجیتال با حجم زیادی از داده همراه می‌باشد. ذخیره‌ی همه‌ی این داده‌ها در هارد دیسک‌ها گران و غیرقابل اعتماد است. قبل از حرکت به سمت نوآوری، باید به محاسبات ابری و استفاده از فضای ابری روی بیاورید. 
  • تجزیه و تحلیل: برای اینکه هر یک از معیارهای تحول شما کار کند، باید مطمئن شوید که شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI ها را تعیین کرده و کانال‌های داده را برای بررسی پیشرفت خود ایجاد کرده اید.

در سازمان‌ها و صنایع، مسئولیت اجرای نوآوری باید بین مدیر مسئول تیم تحول دیجیتال و متخصصان دیجیتالی‌سازی تقسیم گردد. درگیر کردن همه‌ی افراد موثر در فرآیندها با تحول دیجیتال، نوآوری را تسریع می‌کند و هزینه‌های نهایی را کاهش می‌دهد.

چهارچوب تحول و بستر تحول

اجرا و پیاده‌سازی چهارچوب تحول دیجیتال و بستر تحول دیجیتال

واضح است که تحول دیجیتال موفق به همان اندازه که به درک نظری فرآیند‌ها نیاز دارد، به راهکار‌های نرم‌افزاری نیز متکی است و هیچ‌گاه درک نظری فرآیندها نمی تواند جایگزین راهکارهای نرم‌افزاری باشد. درنتیجه در تحول دیجیتال و برای آغاز سفر دیجیتال شما باید هم یک چهارچوب تحول داشته باشید و هم پلتفرمی یکپارچه و متحد.

چهارچوب تحول دیجیتال بر چهار عامل کلیدی زیر استوار است:


  • تحول فرآیندها: بررسی فعالیت‌های تجاری و تطبیق آن‌ها با راهکارهای دیجیتال.
  • اتوماسیون تراکنش‌ها: پردازش سفارش و تسویه حساب پرداخت باید به نرم افزارهای خودکار برون سپاری شود و دیگر به صورت دستی انجام نگیرد.
  • پذیرش دیجیتال: سازمان یا صنعت شما در مقطعی باید به سمت شبکه‌ای یکپارچه حرکت کند و شبکه‌ی هوشمند خارجی (ارتباط کسب‌وکار با مشتری) و داخلی (مدیریت ارتباطات و کارهای داخلی) خود را گسترش دهد.
  • تصمیم‌گیری برمبنای داده‌های دیجیتال: پس از خودکارسازی ابتدایی‌ترین فرآیندها و عملیات کاری، وقت آن است که نحوه‌ی تصمیم‌گیری خود را با استفاده از بینش‌های مبتنی بر علم داده و پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی تقویت کنید و ارتقا دهید.

می توانید چهارچوب فوق را به عنوان یک راهنمای گام به گام در نظر بگیرید. برای پیاده‌سازی همه‌ی جوانب تحول دیجیتال عجله نکنید! و به تکمیل مراحل ابتدایی‌تر اولویت دهید. 

ساختار پلتفرم مناسب برای تحول دیجیتال:

هر مرحله از چهارچوب تحول دیجیتال با راهکارهایی مطابقت دارد که سازمان را در دوران تغییرهای مهم هدایت می کند. این راهکارها در دل پلتفرم‌های دیجیتال تعریف می‌شوند. باهم مهم‌ترین ساختارهای یک پلتفرم مناسب برای تحول دیجیتال را مرور می‌کنیم. به یاد داشته باشید که وجود همه‌ی این ویژگی‌ها ضروری نیست و هر کسب‌وکاری بنا به ملزومات سفر دیجیتال خود باید پلتفرمی مناسب را انتخاب کند.

  • تحلیل برای دیجیتالی کردن تصمیم گیری‌ها: استفاده از پلتفرم های کلان‌داده (Big Data) خودکار.
  • تحول فرآیند توسط سیستم های خودکار: مانند سرویس‌های CRM ، ابزارهای مدیریت پروژه، نرم افزار ERP و... پامیکا در این حوزه به شما راهکارهای دیجیتالی جامعی ارائه می‌کند و بهترین ابزارها را برای شما مهیا می‌سازد: راهکارهای پامیکا 
  • اینترنت اشیاء قدرت پذیرش دیجیتال را تقویت می کند: می توانید تلفن‌های هوشمند ، رایانه‌ها ، تبلت‌ها و دستگاه‌های دیگر را به یک شبکه‌ای واحد و یکپارچه متصل کنید.
  • سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای خودکارسازی تراکنش‌ها: مدیران ارتباطات مجازی وظیفه‌ی ایجاد روندی آسان و سریع برای سفارش‌ها و تسویه حساب تراکنش‌ها را بر عهده دارند.

پیشنهاد پامیکا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر: 

SaaS چیست و در تحول دیجیتال چه نقشی دارد؟

مدیر ارشد دیجیتال (CDO)

مدیر ارشد دیجیتال (CDO) به عنوان رهبر تحول دیجیتال



مدیر ارشد دیجیتال مسئولیت هدایت تحول دیجیتال را برعهده دارد. برخی از سازمان‌ها و صنایع ترجیح می‌دهند یک عضو جدید را برای ایفای نقش مدیر تحول دیجیتال استخدام کنند، در حالی که برخی دیگر این موقعیت را در داخل سازمان با مدیرعامل یا دیگر نقش‌ها پر می‌کنند. شما می‌توانید استراتژی‌ای را که برای سازمان یا صنعت شما مناسب‌تر است انتخاب کنید.

وظایف مدیر ارشد دیجیتال:

  • با مدیر عامل، رهبران واحدها و بخش مالی همکاری می کند و استراتژی سازمان را در تحول دیجیتال شکل می‌دهد.
  • اطمینان حاصل می کند که منافع مشتری در قلب استراتژی دیجیتال قرار دارد، نیازها و ویژگی‌های مشتریان را ترسیم می‌کند و به دیدگاه مشتری دست پیدا می‌کند.
  • تصمیم می گیرد که کدام پروژه‌های فناوری را باید ادامه داد و یا کدام یک را باید رها کرد. پیش‌بینی‌ها درباره‌ی بودجه را ارائه می دهد و برنامه‌‌های مقیاس بندی شده ایجاد می‌کند.
  • روندها و فرآیندهای کاری را تجزیه و تحلیل می‌کند، به چشم انداز کسب و کار مقیاس می‌دهد، با مشتریان و شرکای خود در فناوری اطلاعات همواره در ارتباط است و استراتژی‌‌های موجود را با ارزیابی‌های مجدد بهبود و ارتقا می‌بخشد.
  • ریسک می کند! نظرسنجی CEO Russen Reynolds Associates نشان داد که مدیران ارشد CDOs بسیار بیشتر از سایر انواع مدیران اجرایی مستعد ایجاد تحول و تصمیم‌های قاطعانه هستند.

مهم‌تر از همه‌ی موارد فوق، مدیر ارشد دیجیتال CDO شخصی است که تجربه‌ی درخشانی در تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات IT دارد. این در واقع مدیر ارشد دیجیتال است که چشم اندازی قوی از آنچه سازمان یا صنعت شما در ۵ یا ۱۰ سال آینده خواهد بود دارد و می‌داند که اکنون چه گام‌هایی باید برای رسیدن به آن نقطه بردارد. یک مدیر ارشد دیجیتال خوب با داشتن ویژگی‌هایی چون مهارت‌های تحلیلی قوی، تخصص در توسعه‌ی نرم‌افزار و توانایی‌های ارتباطی عالی تعریف می شود.

نتیجه‌گیری: 


اگر به فکر تحول دیجیتال سازمان یا صنعت خود هستید، پس از آشنایی با وجوه مختلف تحول دیجیتال احتیاج به تعیین یک استراتژی تحول دارید. استراتژی تحول برای تمامی کسبٰ‌وکارها یکسان نیست و با توجه به سنجش و ارزیابی شرایط هر کسب‌وکاری منحصربه‌فرد خواهد بود. شناخت روندهای رایج دیجیتالی کردن فرآیندها در سال ۲۰۲۳، آشنایی با چهارچوب و بستر مناسب تحول دیجیتال و نیز شناخت نقش‌های سازمانی موثر برای هدایت تحول دیجیتال به شما کمک می‌کند تا استراتژی مناسب و دقیقی برای موفقیت در سفر دیجیتال خود ایجاد کنید. 

در ادامه:

در بخش بعدی این مقاله به این سوال بسیار مهم پاسخ دادیم که: چرا تحول دیجیتال یک ضرورت است؟‌ 

برای آگاهی از دنیای کسب‌وکارهای پیشرو و امروز با دانشنامه‌ی پامیکا همراه باشید! 


منابع: 
بررسی قابلیت‌های پامیکا 
بررسی قابلیت‌های اتود

 مقاله‌ی What Is Digital Transformation: Strategy, Trends, Implementation
از وبسایت: jelvix.com



Pamika Content Team 6 سپتامبر 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment