تحول دیجیتال چیست؟ معنا و مفهوم و ۳ گام اصلی

معنا و مفهوم تحول دیجیتال و ۳ گام اصلی و جهانشمول در تحول دیجیتال
30 اوت 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet

امروزه، تحول دیجیتال چیزی فراتر و جدی‌تر از یک شعار است چراکه ما امروزه تأثیرات ملموس تحول دیجیتال را در آمار و فهرست درآمدها می‌بینیم. کمپانی‌های بزرگ فهرست Fortune 500 (فهرستی از ۵۰۰ کمپانی برتر دنیا)‌ برای رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری، ۲۰ سال زمان صرف کردند. اما امروزه استارت‌آپ‌ها در کمتر از چهار سال به این مقصد می‌رسند و جمعیت اسبان تک ‌‌شاخ را گسترش می‌دهند. ( اسب تک شاخ یا unicorn در تجارت، به استارت‌آپ‌هایی می‌گویند که در به ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار رسیده‌اند. ) 

تحول دیجیتال به همراه ابزارهای دیجیتال شگفت‌انگیزش فرصت‌های درآمدی از آن‌چه به نظر می‌رسیده هیچ است، ایجاد کرده و اکنون سازمان‌های آنلاین در رأس زنجیره‌ی غذایی قرار دارند. این تحول اقتصادی بزرگ در کمتر از یک دهه رخ داده است. نکته‌ی هیجان‌انگیز، اما همچنین ترسناک این است که این سرعت کند نمی‌شود. همه‌ی کسب‌وکارهایی که هنوز به محیط آنلاین نپیوسته‌اند باید برنامه‌ریزی کنند تا به زودی وارد دنیای دیجیتال شوند. 

تحول دیجیتال یک فرایند تدریجی و بلندمدت است که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد نوآوری‌های آنلاین را پیاده‌سازی کنند، وارد بازارهای مختلف شوند و خود را با موقعیت‌های جدید وفق دهند. ارزش‌های سرعت بالا، بهره‌وری، چابکی و معیار‌پذیری در قلب تحول دیجیتال قرار دارند. با این حال، بسیاری از افسانه‌ها در مورد تحول دیجیتال وجود دارد که می‌تواند کسی را که در حال بررسی این مفهوم است، گیج کند.

استفاده از فناوری‌های دیجیتال دیگر یک مزیت رقابتی یا یک گزینه‌ی اختیاری برای توسعه‌ نیست. تحول دیجیتال امروزه یک ضرورت برای هر کسب‌وکاری در تمام صنایع و سازمان‌ها، به صورت ارتباط تجاری تامین‌کننده و خریدار B2B ویا فروشندگان و مصرف‌کنندگان B2C است. حتی کسب‌وکارهایی که به ظاهر نیازی به ابزارهای دیجیتال ندارند مانند کشاورزی یا ساخت‌وساز نیز به‌طور فعال در حال پذیرش تحول دیجیتال و کاربرد ابزارهای دیجیتال هستند.

پیشنهاد پامیکا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر: نمونه‌هایی از موفق‌ترین کسب‌وکارها در تحول دیجیتال


درک معنای تحول دیجیتال با ترسیم نقشه‌ی راهبردی

نقشه‌ی کاربردی تحول دیجیتال چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟ 

صنایع وسازمان‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند در استفاده از ابزارهای دیجیتال و پیاده‌سازی تحول دیجیتال یک شبه ره صدساله روند. فرآیند دیجیتالی شدن تدریجی است و براساس تجزیه و تحلیل مداوم بنا شده است. یادتان باشد تحول دیجیتال برای هرکسب‌وکار منحصربه‌فرد است و به وضعیت کسب‌و‌کار، موقعیت آن، شرایط کاری، نحوه‌ی ارتباط با مشتریان و مراحل رشد آن بستگی دارد.

 با این حال، یک چارچوب یکپارچه وجود دارد که مراحل کلیدی تحول دیجیتال را شامل می‌شود و این مراحل تقریباً برای همه‌ی کسب‌وکارها یکسان است. این‌ مراحل در تحول دیجیتال بلوک‌های سازنده‌ای هستند که به صاحبان مشاغل امکان می‌دهند رویکردهای منحصربه‌فردی را بر اساس داده‌های مشتریان خود ایجاد کنند.

در تصویر زیر یک اینفوگرافی کلی از نقشه‌ی راهبردی تحول دیجیتال را می‌شاهده می‌کنید: 


تحول دیجیتال برمبنای سه مرحله‌ی اصلی و جهان‌شمول است:


۱ ) تحلی​ل کسب‌وکار و توجه به شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI


 

 هنگامی که یک شرکت سفر تحول دیجیتال را آغاز می‌کند، مدیران و کارکنان آن همچنان باید عملیات روزانه‌ی خود را ادامه دهد؛ پشتیبانی مشتری، تحویل محصول، پردازش سفارش، لجستیک و.. بنابراین، بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که تحول دیجیتال تجربه مشتریان فعلی را مختل نمی‌کند.

چگونه برای تحول دیجیتالی یکپارچه و پیوسته آماده شویم؟‌


 تحقیق و پژوهش: بفهمید که تحول دیجیتال چیست و به کدام منابع و سرمایه‌ی کسب‌وکار شما احتیاج دارد.

نقاط ضعف و کمبودها را تعریف کنید: شما باید زمینه‌های خدمات خود را که بیشترین نیاز به تحول دارند، ترسیم نمایید. به عنوان مثال، اگر به طور مداوم شکایات مربوط به سرعت تحویل دریافت می‌نمایید، این بخش دقیقاً همان جایی است که باید برنامه‌ریزی تحول دیجیتال خود را شروع کنید. سرنخ‌های واقعی در زمینه‌ی نقاط ضعف و کمبودها معمولاً پس از ارزیابی بازخورد مشتری و مصاحبه با اعضای تیم به دست می‌آید.

 رضایت مشتریان فعلی خود را در اولویت قرار دهید: این واقعیت که شما به دنبال پیشرفت در آینده هستید نباید شما را از مسائل مهم در اکنون کسب‌وکارتان منحرف سازد. یک مثال ساده: حتی اگر در حال بازطراحی وبسایت شرکت خود هستید، باید نسخه‌ی فعلی را نیز پشتیبانی کنید و به آن محتوا و پشتیبانی فنی ارائه دهید. هنگامی که این اقدامات کلیدی را انجام دادید، می‌توانید زمینه را برای روش‌های تحول دیجیتال سازمانی ایجاد کنید البته در حالی که همچنان مطمئن هستید که کسب‌وکار شما به خوبی از پس انجام فرآیندهای فعلی برمی‌آید.

پامیکا یعنی پلتفرم ابری مدیریت یکپارچه‌ی کارها و ارتباطات؛ ویژگی فضای ابری به شما این امکان را می‌دهد که درحین بروزرسانی و یا حتی شخصی‌سازی برای ارائه‌ی خدمات به مشتریان خود دچار مشکل نشوید پس بدانید که پامیکا هم مانند شما رضایت مشتریانتان را در اولویت قرار می‌دهد!‌  

۲) برای تحول دیجیتال در سطح کارکنان آماده شوید


یکی از رایج‌ترین اشتباه‌های سازمان‌ها و صنایع در مسیر تحول دیجیتال، اخراج کارکنان است. صاحب کسب‌وکار تصمیم می‌گیرد چند متخصص آموزش‌دیده را که در ساخت یک شرکت فناوری‌محور کار کرده‌اند، استخدام کند و آن‌ها را به عنوان تصمیم‌گیرندگان اصلی می‌بیند ولی سایر اعضای کسب‌وکار ایده‌ی روشنی از آنچه در حال انجام است ندارند.

چگونه کارکنان خود را با تحول دیجیتال آشنا سازید؟


  •  ادعاهای خود درباره‌ی تحول دیجیتال را با آمار و واقعیت‌های ثبت شده پشتیبانی کنید. قبل از اینکه کارکنان خود را در رابطه با اتخاذ رویکرد‌های دیجیتالی متقاعد کنید باید به آن‌ها این اطمینان را بدهید که در مسیر درست قرار دارید. بهترین موقعیت برای شروع برگزاری یک کنفرانس در مکانی خوب و دلپذیر است که در آن روند‌های مختلف بازار را بررسی می‌کنید، آمار رقیبان کاری را نمایش می‌دهید و به کارکنان خود کسب‌وکارهایی را معرفی می‌کنید که مشابه کسب‌وکار شما بوده و توانسته‌اند در تحول دیجیتال موفق شوند و فرآیند دیجیتالی یکسانی را طی کرده‌اند. پس از همین حالا شروع به جمع‌آوری این اطلاعات و تهیه‌ی گزارشی جامع کنید!
  •  همکاران خود را به اشتراک‌گذاری تجربیاتشان تشویق کنید. کارکنان می‌توانند دیدگاه منحصربه‌فرد خود را در مورد نقاط ضعف و کمبود‌ها بیان کنند و در این میان شما ممکن است موارد مهمی بیان شود که شما حتی آن را در نظر نگرفته‌اید. 
  • به هر یک از همکاران خود، نقشی در تحول دیجیتال اختصاص دهید. یک نفر را مسئول ارائه داده های مشتری کنید، برعهده‌ی دیگری کنترل لجستیک را بگذارید، و شخصی را نیز برای ردیابی تغییرات موقعیت مالی در طول تحول دیجیتال انتخاب کنید. برای پیگیری نظر کارکنان خود در طول تحول، حتماً جلسات منظمی با کل تیم برگزار کنید، نه فقط "منتخبین" باتجربه. مطمئناً، به روز نگه‌داشتن همه‌ی افراد زمان می‌برد، اما یادتان باشد که مشغول یک سرمایه گذاری بلندمدت بسیار ارزشمند هستید.

آیا می‌خواهید از نتایج تحول دیجیتال در جهان باخبر شوید؟ 

تاثیر تحول دیجیتال در رشد کشور هند

۳) حالا زمان ایجاد یک سازوکار جدید است!

هنگامی که زمینه‌ی تحول دیجیتال را شناسایی کردید و تیم خود را با برنامه‌های آن آشنا ساختید، وقت آن است که شروع به برنامه‌ریزی تغییرات‌ جدی‌تر و ملموس کنید. شما باید هم یک استراتژی کلی برای تحول کامل و هم یک سری اقدامات جزیی و کوچک‌‌تر مختص به نقاط ضعف و کمبودها در نظر داشته باشید.


چگونه تحول دیجیتالی در سطح استانداردهای جهانی داشته باشید؟‌


  • اهداف خود را تعریف کنید. این اهداف باید باید فنی باشند. این سوال‌ها را از خود بپرسید و با بررسی و پژوهش به آن پاسخ دهید: چه نوع ابزارهای آنلاین و دیجیتالی را می خواهید توسعه و پیاده سازی کنید (یک وب سایت ، برنامه تلفن همراه ، ربات گفتگو) از نظر و مالی انتظار دارید چه مقدار بازگشت سرمایه داشته باشید و از نظر شما تحول دیجیتال می تواند به بستن چند معامله‌ی جدید کمک کند؟
  • شاخص‌ها را بررسی نمایید. ما به مدیران توصیه می‌کنیم برای بررسی و ردیابی وظایف از تخته‌ی کانبان استفاده می‌کنند. می‌توانید مقدار کار هفتگی که می‌خواهید انجام دهید را تعریف کنید و بررسی کنید که آیا تیم شما می‌تواند از عهده‌ی این کارها در یک هفته بربیاد. با ابزارهایی مانند گوگل آنالیز Google Analytics ، می‌توانید تبدیل‌ها و رشد مالی را بررسی کنید که به طور مستقیم با سفر دیجیتال کسب‌وکار شما مرتبط خواهد بود.

یکی از ابزارهای دیجیتالی پامیکا برای مدیریت پروژه تخته‌ی کانبان است که به وسیله‌ی آن به آسانی می‌توانید کارهای مختلفی و مراحلی را که هر یک از وظایف طی می‌کند مشاهده نمایید. 

  • یک مجموعه‌ی مرجع ایجاد کنید. شما باید استراتژی‌های رقبای موفق را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید ایده‌ها‌ی جدید و مطمئن در زمینه‌ی تحول دیجیتال را به کار ببندید.

تیم اتود با دانش کاربردی در زمینه‌ی تحول دیجیتال و بررسی دقیق کسب‌وکارهایی که در تحول دیجیتال موفق بوده‌اند به شما کمک می‌کند تا بهتر و بیشتر با رقبای خود در تحول دیجیتال آشنا شوید و بتوانید در سفر دیجیتالی کسب‌وکار خود پیشرو باشید. برای قرار ملاقات با تیم اتود و مشورت در زمینه‌ی تحول دیجیتال تنها کافیست کلیک کنید. 

در ادامه:‌ 

در این بخش با چهارچوب تحول دیجیتال در سطح جهانی و سه گام جهان‌شمول آن آشنا شدید. در بخش بعدی این مقاله درباره‌ی استراتژی تحول دیجیتال و نحوه‌ی تعیین و تبیین آن برای کسب‌وکار خود خواهید خواند. 

با دانشنامه‌ی پامیکا همراه باشید! 

منابع: 

بررسی قابلیت‌های پامیکا 
بررسی قابلیت‌های اتود
 مقاله‌ی What Is Digital Transformation: Strategy, Trends, Implementation
از وبسایت: jelvix.com


 

Pamika Content Team 30 اوت 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment