SaaS چیست و در تحول دیجیتال چه نقشی دارد؟

چگونه نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) تسریع‌کننده‌ی تحول دیجیتال است؟
2 اوت 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet

درفضای کسب‌وکاری پویا و پرتحرک و البته گاهی مخرب امروزی، تحول دیجیتال کلید بهبود عملیات، توسعه‌ی مدل‌های کسب‌وکاری نوین و بهره‌گیری از جریان‌های درآمدی جدید برای پیشی گرفتن از رقبا است. پس چرا هنوز شاهد این هستیم که اکثر سازمان‌ها به‌طور جدی‌تری به تحول دیجیتال نمی‌پردازند و مسیر سفر دیجیتال را آغاز نمی‌کنند؟
بزرگترین مانع برای پیشرفت و نوآوری، بهای سنگین شکست است. این نکته قابل درک است که چرا سازمان‌ها کم‌تر ریسک‌پذیری دارند؛ سرمایه‌ی گذاری اولیه برای تحول دیجیتال می‌تواند بسیار زیاد باشد و نیز شکست در تحول دیجیتال برای سازمان‌های کوچک و متوسط نقشی ویرانگر ایفا می‌کند. 
درنتیجه کلید تسریع در تحول دیجیتال کاهش هزینه‌ی شکست است. بهترین راهکار برای بهره‌مندی از مزایای بی‌شمار تحول دیجیتال کاهش هزینه‌ها با استفاده از نرم افزار به عنوان سرویس (Software-as-a-Service و یا به اختصار SaaS) می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل ترجمه‌ی این مقاله شرح اهمیت و تاثیر خدمات پامیکا و اتود برای شما مخاطبان گرامی است. پامیکا با بهره‌گیری از تمام قابلیت‌های نرم‌افزار به عنوان سرویس SaaS مجموعه‌ای یکپارچه از نرم‌افزارهای مورد نیاز کسب‌وکارها به خصوص سازمان‌ها و صنایع را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید منابع خود را با کمک این نرم‌افزار یکپارچه در فضای ابری مدیریت کنید و فرآیند‌های کاری خود را تسهیل نمایید. 

پامیکا یکی از محصولات شرکت اتود می‌باشد. شرکت اتود برای شما فرصت و امکان اجرای تحول دیجیتال را فراهم کرده‌ است. اتود با ترکیب دو دانش ارزشمند فناوری اطلاعات و مدیریت کسب‌وکارها همراه خوب و مطمئنی برای سفر دیجیتال خواهد بود. شما می‌توانید با دریافت مشاوره‌ی رایگان از اتود درباره‌ی ایجاد تحول دیجیتال متناسب با کسب‌وکار خود بیشتر بدانید.


آیا به مباحث مربوط به تحول دیجیتال علاقمندید؟ پیشنهاد پامیکا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر این مقاله است:  ۴ اصل برای تحول دیجیتال موفقیت‌آمیز


سرویس به عنوان به نرم‌افزار یا SaaS چیست؟ 



نرم‌افزار به عنوان سرویس معادل فارسی Software-as-a-Service یا به اختصار SaaS است. SaaS یک مدل ارائه‌ی نرم‌افزار مبتنی بر ابر می‌باشد که به کاربران امکان دسترسی به برنامه‌های نرم‌افزاری را از طریق اینترنت می‌دهد.

 با نرم‌افزار به عنوان سرویس یا همان SaaS، نرم‌افزار بر روی سرورهای راه دور میزبانی می‌شود. این نرم‌افزارها توسط ارائه‌دهنده‌ی خدمات نگهداری و به‌روزرسانی می‌شوند و از طریق مرورگرهای وب، برنامه‌های تلفن همراه و API در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

به زبان ساده، نرم‌افزار به عنوان سرویس  راهی برای اجاره‌ی نرم‌افزار به جای خرید آن است. این بدان معناست که شما نیازی به نصب، نگهداری یا به‌روزرسانی نرم‌افزار ندارید و به جای صرف زمان و انرژی برای این کارها تنها کافی‌ست با پرداخت یک اشتراک ماهانه مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی را برای سازمان یا صنعت خود فراهم کنید. 

مزایای سرویس به عنوان نرم‌افزار SaaS


نرم‌افزار به عنوان سرویس SaaS یک مدل بر اساس تقاضا و نیازسنجی است که برای کاربران امکان دسترسی به نرم‌افزار و برنامه‌ها را در فضای ابری فراهم می‌کند و آن‌ها را از بار خرید و مدیریت نرم‌افزار و سخت‌افزار پیچیده خلاص می‌کند. کاربران برای نرم افزاری که نیاز دارند و زمانی که به آن نیاز دارند، هزینه‌ی اشتراک می‌پردازند، بنابراین مدیران اجرایی در سازمان‌ها و صنایع برای تحول دیجیتال می‌توانند یک مدل "امتحان-شکست-امتحان مجدد" را تا زمانی که راهکارهایی برای چالش‌های کسب‌وکاری خود پیدا کنند، اتخاذ نمایند.

برای مطالعه‌ی بیشتر: اهمیت نرم‌افزار یکپارچه در تحول دیجیتال


تعدادی از مهم‌ترین مزایای نرم‌افزار به عنوان سرویس SaaS :

 

  • کاهش زمان رسیدن به بازار: SaaS به سازمان‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر راهکار‌های مناسب را پیدا کنند و رشد، تاب‌آوری و کارایی خود را افزایش دهند.
  • شروع کوچک، پوشش‌دهی سریع: SaaS به سازمان‌‌ها و صنایع این امکان را می‌دهد تا از نظر سرمایه و پیاده‌سازی دیجیتالی کوچک شروع کنند ولی در عوض فرآیند‌های زیادی را پوشش دهند و براساس آن میزان بازگشت سرمایه‌ را دقیق‌تر محاسبه نمایند. 
  • سهولت استفاده و هزینه‌های پایین‌تر: SaaS پیچیدگی عملیاتی را حذف می‌کند و به سازمان‌ها امکان انجام آزمون‌های مربوط به تضمین کارآیی راهکارهای دیجیتالی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌دهد.
  • انعطاف‌پذیر: SaaS گزینه‌هایی را برای شخصی‌سازی و تغییر کارکردها برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر یک سازمان یا صنعت ارائه می‌دهد.
  • عملکردهای به‌روز و همسو با آخرین دستاوردهای دیجیتالی: SaaS برای ذینفعان و سهامداران امکان دسترسی به آخرین عملکرد و ویژگی‌های به‌روز دنیای دیجیتال را فراهم می‌کند.

پیشنهاد پامیکا برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی تحول دیجیتال: ۳ مرحله در تحول دیجیتال موفق

توسعه با XaaS


سطح بعدی این مدل کسب‌وکار، «هر چیزی به عنوان یک سرویس XaaS » نام‌ دارد، اصطلاح XaaS شامل همه‌ی خدمات مبتنی بر ابر است که مشتریان می‌توانند سفارش دهند. از جمله‌ی این خدمات می‌توان به نرم‌افزار به عنوان سرویس SaaS، پلتفرم به عنوان سرویس PaaS، زیرساخت به عنوان سرویس و جابجایی‌پذیری به عنوان سرویس اشاره کرد.

سازمان‌ها امروزه شاهد مزایای XaaS هستند و روزبه‌‌روز تعداد سازمان‌ها و صنایعی که به راهکار XaaS روی می‌آورند در حال افزایش است. به عنوان مثال یکی از آن‌ها Saildrone است، یک استارت‌آپ مستقر در آمریکا با ناوگانی از وسایل نقلیه‌ی بدون سرنشین. این استارت‌آپ راهکارهای جامعی برای جمع‌آوری داده‌هایی کلیدی ارائه می‌دهد؛ امنیت دریایی، نقشه‌برداری اقیانوس و جمع‌آوری داده‌های اقیانوس از جمله‌ی راهکارهای این استارت‌آپ است. Saildrone با یک تیم IT و عملیات توسعه‌ی سبک، دریافت که راهکارهای XaaS به آن‌ها کمک خواهد کرد تا سریع مقیاس‌بندی کنند و یک منبع یکپارچه و قابل اعتماد برای داده‌های مهندسی در سراسر رشته‌ها در شرکت ایجاد کنند.

«ما در پذیرش و استفاده از XaaS در سراسر شرکت موفقیت بزرگی داشته‌ایم»، آندرو شولتز، مدیر ارشد فناوری Saildrone ادامه می‌دهد: «تیم تولید تولید از آن برای خرید و ساخت اجزای ما در پهپاد‌هایمان استفاده می‌کند؛ سپس تیم‌های مالی و عمومی و اداری ما نیز از آن برای ردیابی موجودی استفاده می‌کنند.» 


در واقع پذیرش XaaS به این استارت‌آپ آمریکایی دسترسی به مجموعه‌ای وسیع در پلتفرمی دیجیتال، مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر را فراهم کرده‌است. Saildrone با بکارگیری XaaS از یک پیکربندی یکپارچه،‌ مبتکرانه و از‌پیش آماده شده برای افزایش سرعت نوآوری استفاده می‌کند.

پیشنهاد مقاله: تاثیر تحول دیجیتال در رشد کشور هند

هماهنگی هزینه با توسعه


شرکت برق سیلیکون ولی (SVP)، یک شرکت خدمات متنوع در حوزه‌ی برق و الکترونیک در آمریکاست. این شرکت باعث استفاده از یکی از راهکارهای SaaS نحوه‌ی مدیریت داده‌های خود را به روش مدیریت داده‌های کنتور (MDM) تغییر داد.

          * مدیریت داده‌های کنتور (MDM) چیست؟

                 مدیریت داده های کنتور (MDM) به نرم افزاری اشاره دارد که                     ذخیره سازی و مدیریت بلند مدت داده های عظیم ارائه شده                     توسط سیستم های اندازه گیری هوشمند را انجام می‌دهد.

شرکت برق سیلیکون‌ولی با این تغییر در مدیریت داده دیگر از ایجاد زیرساخت، خریداری سخت‌افزار و ارتقا‌ی سیستم بی‌نیاز شد. 
این فرآیند ساده‌ شده به وسیله‌ی راهکار SaaS زمان صرف شده‌ی کارمندان برای انجام کارهای روزمره و معمول را تا ۸۵ درصد کاهش داد! مهاجرت این شرکت به SaaS همچنین به بخش SVP (بخشی مبنی بر سیاست آمادگی لازم برای حرفه‌ای شدن) نیز کمک کرد تا هزینه‌های قابل توجهی را صرفه‌جویی کند، پایداری امنیت سایبری را افزایش دهد و دسترسی سریع‌تر و کارآمدتر داده‌هایی با کیفیت بالا را بدون اختلال در خدمات ارائه دهد. استفاده از مدیریت داده‌های کنتور MDM به SVP این امکان را داده است که سیستم خود را به‌روز کند هزینه‌ی مالکیت را کاهش دهد و هزینه‌های احتمالی خرابی را به حداقل برساند.

نوآوری، شکست ارزان، تلاش دوباره و توسعه


مدیران کسب و کار به یک پلتفرم دیجیتال نوآورانه نیاز دارند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند و مرزهای کسب‌وکارشان را گسترش دهند. مهم‌ترین دغدغه‌ برای مدیران ایجاد هماهنگی میان هزینه‌ها و توسعه است. آن‌ها باید هرچه سریع‌تر استراتژی‌های جدید را امتحان کنند و اگر قرار بر شکست است،‌ شکستی ارزان را پیش‌بینی کنند و در صورت موفقیت بتوانند سرعت پیشرفت و توسعه را افزایش دهند. 


کسب‌وکارها برای انتقال سریع‌تر و بهینه‌تر به SaaS چه باید بکنند؟ 

بنابر گزارش اخیر گارتنر:

 « رهبرانی که ابر را به عنوان شروعی تسهیلگر می‌بینند نه نهایت تحول دیجیتال در سفر دیجیتال خود موفق خواهند بود و سازمان‌هایی که ابر را با فناوری‌های مجاور و نوظهورش مانند PaaS ترکیب می‌کنند، عملکرد بسیار بهتر و موفق‌تری نیز خواهند داشت.»

تقاضای روزافزون برای خدمات SaaS به مشتریان این امکان را می دهد که راهکارهای جدید را سریع‌تر امتحان کنند، به طور ارزان شکست بخورند، دوباره امتحان کنند و به راحتی سازمان یا صنعت خود را آماده‌ی توسعه کنند. SaaS می‌تواند هزینه‌های شکست را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و تحول دیجیتال را به طور قاطع تسریع کند.

رقیبان شما همین حالا در حال استفاده از خدمات ابری برای بهبود و تسریع تحولات دیجیتال خود هستند و فناوری‌های تحول‌آفرین مانند اینترنت اشیا صنعتی، هوش مصنوعی، بلاکچین، جفت‌های دیجیتال، محاسبات لبه و 5G را به کار می‌گیرند.

بنابر پیش‌بینی گارتنر به زودی برای سرعت بخشیدن به چرخه نوآوری و پیشی گرفتن از رقبا، ایجاد هماهنگی میان سرمایه و توسعه، شکست ارزان‌تر و موفقیت سریع‌تر، استفاده از نرم‌افزار به عنوان سرویس SaaS ضروری خواهد بود. 

آيا می‌دانستید پامیکا در واقع یک SaaS هم محسوب می‌شود و با استفاده از پامیکا می‌توانید از تمام مزایا و خدمات نرم‌افزار به عنوان سرویس بهره‌مند شوید؟ 


منابع:

بررسی قابلیت‌ها و خدمات پامیکا 
بررسی قابلیت‌ها و خدمات اتود
 مقاله‌ی How Software-as-a-Service Is Accelerating Digital Transformation
از وبسایت Harvard Business Review


Pamika Content Team 2 اوت 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment