تحول دیجیتال چیست؟ ضرورت تحول دیجیتال

معرفی مدل‌های کسب‌وکاری جدید در عصر دیجیتال و پاسخ به سوال چرا تحول دیجیتال ضروری است؟
15 سپتامبر 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet

 شما در حال خواندن بخش سوم مقاله‌ی تحول دیجیتال چیست؟‌ هستید. در بخش اول این مقاله، به معنا و مفهوم تحول دیجیتال و سه گام اصلی و جهان شمول در تحول دیجیتال پرداختیم. در بخش دوم مقاله‌ی تحول دیجیتال چیست، به این سوال پاسخ دادیم که استراتژی تحول دیجیتال به چه معناست و چگونه می‌توان این استراتٰژی را برای کسب‌وکارهای مختلف تعیین کرد؟ حال پس از آشنایی شما با چهارچوب‌ها و الفبای اصلی تحول دیجیتال،‌ در این مقاله نگاهی عمیق‌تر به دنیای تحول دیجیتال و مدل‌های کسب‌وکاری جدید داریم و به این سؤال مهم پاسخ خواهیم داد که چرا تحول دیجیتال ضروری است و دیر یا زود تمامی کسب‌وکارها باید به آن روی بیاورند. 


چرا تحول دیجیتال برای تمامی کسب‌وکارها ضروری است؟

 شاید متوجه شده باشید که با اجرای تحول دیجیتال موفق در واقع در آینده‌ی کسب‌وکارتان سرمایه‌گذاری می‌کنید. هرچند دیدگاه عمیق‌تری نیز وجود دارد. بازارها و رقبا تنها کسانی نیستند که در حال پیشرفت و رشد هستند، در دنیای امروز مخاطب نیز در حال رشد و پیچیده‌تر شدن است و این نسل‌های جدید هستند که رهبری بازار را به دست می گیرند. نسل‌های قدیمی‌تر هنوز پیشرو هستند، اما بازیکنان جدیدی در حال وارد شدن به بازار هستند: نسل Z

نسل «زد» Z در بازار به دنبال چیست؟ 


  • خلق تجربه‌‌ای جدید برای مشتری: شما باید به مشتریان خود فرصت‌های جدیدی ارائه دهید، ایجاد شگفتی یک عامل انتخاب واقعی برای نسل Z است.
  • کسب‌وکارهای سریع بهترین هستند: نسل Z سریع و به سرعت اهمیت زیادی می‌دهد پس برندها را نیز بر اساس استانداردهای خود قضاوت می کند. 
  • نسل Z در حال وارد شدن به بازار است: نسل Z دیگر فقط مشتریان شما نیستند، بلکه همکاران و رقبای شما نیز خواهند بود. درک ارزش های نسل Z این امکان را به شما می دهد تا استخدام‌های بهتری داشته باشید و حرکات رقبا را پیش بینی کنید.

مسئله‌ای که وجود دارد و مدیران و کارآفرینان به ناچار باید آن را بپذیرند این است که شکاف نسلی در کسب‌وکار مانند سایر وجوه زندگی کاملاٌ واقعی است. طبیعی است که نسل Z با فناوری بهتر ارتباط برقرار کند گویی مغز آن‌ها برای تفکر دیجیتالی سیم‌کشی شده است! با این حال، این موضوع بدین معنا نیست که باید تسلیم شوید، بلکه باید شروع به فکر کردن دربار‌ه‌ی آینده کنید و دو برابر کار کنید تا با خواسته‌های این نسل پویا و فعال سازگار شوید.

برای مطالعه‌ی بیشتر: نمونه‌هایی از موفق‌ترین کسب‌وکارها در تحول دیجیتال

برای مطالعه‌ی بیشتر: تحول دیجیتال در فروش 

چه چیزهایی قابلیت تغییر به صورت دیجیتالی را دارند؟

فرآیند تحول دیجیتال به نیازهای بازارهای نوظهور، مشتریان و رقبا در بسیاری از سطوح پاسخ می دهد. هر جنبه ای از کسب و کار را می توان دیجیتالی کرد و راه های مقرون به صرفه‌ای برای انجام این کار وجود دارد. 

۱. تجربه‌ی مشتری
 

ایجاد تحولات سطحی و ابتدایی در کسب‌وکار نقطه‌ای عالی برای شروع است. اقدامات تحول دیجیتال در این سطح مستقیماً برای مشتری نهایی قابل مشاهده هستند و سریع پیاده سازی می شوند. همچنین، چندین رویکرد برای پیاده‌سازی تحول دیجیتال در سطوح ابتدایی وجود دارد بنابراین شما می‌توانید روشی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با کسب‌وکار و استراتژی شما داشته باشد.

الف) ارتباطات چندکاناله

مشتریان مدرن از منابع دیجیتال متعدد اطلاعات دریافت می کنند. ده سال پیش، فقط کافی بود با کاربر در یک پلتفرم واحد، مثلاً یک وبسایت، ارتباط برقرار کنیم. مرحله‌ی بعدی، ارتباطات چند کاناله بود؛ مشاغل در گوشی‌های تلفن همراه و برنامه های کاربردی وب در دسترس بودند اما مشکل اینجا بود که هر کانال به طور جداگانه کار می کرد. بعدها تجربه‌ی فراکانالی به میدان آمد و رسانه‌های مختلف را یکپارچه کرد. در واقع با رویکرد فراکانالی ارتباطات شما می‌توانستید از هر کانال که رها کرده‌اید ادامه دهید.

ارتباطات چند کاناله رویکردی کاملاً متفاوت و نو را دنبال می‌کند. وبسایت با رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و موتوهای جستجو یکپارچه شده است. همه‌ی رسانه‌هایی که کسب‌وکار در آن‌ها ارائه می شود باید توسط یک استراتژی واحد به صورت یکپارچه عمل کنند. 

ب) اتوماسیون و اینترنت اشیاء IoT

خرده‌فروشی آنلاین و فروشگاه‌های آفلاین به سرعت به سمت افزایش ایجاد فرآیندهای خودکار و اتوماسیون‌های جدید در حال حرکت هستند. اولین گام‌ها برای کاوش در این نوآوری‌ها با برنامه‌ی بررسی خرید هوشمند آمازون Amazon و خرید هوشمند مواد غذایی ساینسبری Sainsbury برداشته شد. واضح است که این گرایش مورد استقبال بازار قرار گرفت و بسیار سریع توسط سازمان‌ها و صنایع بزرگ و کوچک به طور گسترده‌ای به کارگرفته شد.

چگونه می توان اتوماسیون اینترنت اشیاء IoT را در خرده فروشی پیاده‌سازی کرد؟

  • صفحات لمسی خودکار، متصل به دستگاه‌های رایانه‌ای سازمان: این صفحات لمسی داده‌ها را به سرویس مدیریت ارتباط با مشتریان CRM ارسال می کند و امکان تولید گزارش خودکار را فراهم می‌نماید.
  • اتصال برنامه‌های کاربردی به بارکدهای QR: با اسکن بارکد‌ها، بازدید کننده می تواند به پلتفرم دیجیتال و پیشنهادها و راهکارهای ویژه برای حیطه‌های شغلی مختلف متصل شود.
  • اعلان‌های تلفن همراه: به زودی، مشتریان ممکن است به محض ورود به فروشگاه به طور خودکار بر روی تلفن‌های همراه خود اعلان push notification دریافت کنند تا از محصولات جدید، تخفیف‌ها، غرفه‌های تازه و.. آگاه شوند. 


تاکنون، پیاده‌سازی اتوماسیون اینترنت اشیاء IoT به روش های دیجیتالی آزمایش شده و عملکرد مثبت آن اثبات شده‌است. مانند اتصال این اتوماسیون به پلتفرم‌های وب یا صفحه‌های لمسی، اما امکانات اینترنت اشیاء IoT بی‌پایان است و هنوز بسیاری از پتانسیل‌های آن به طور گسترده به کار گرفته نشده‌است.

پ) دسته‌بندی بهتر مشتریان

زمانی که یک کسب‌وکار به دنبال ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های دیجیتال است، اهمیت آگاهی از بازار به شدت افزایش می یابد. شما باید بدانید که یک کاربر چگونه می‌تواند از یک مزیت خاص بهره‌مند شود و چگونه می‌تواند با مزایا و خدمات کسب‌وکار شما ارتباطی شخصی و منحصربه‌فرد شکل دهد. 

برای به دست‌آوردن این آگاهی بهترین راه دسته‌بندی مشتریان است. هدف اصلی در این دسته‌بندی آن است که مخاطب هدف را به دسته‌هایی کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید. با مشخص کردن گروه‌های هدف خود، می توانید نیا‌زهای آن‌ها را دقیق‌تر شناسایی کنید و سبک ارتباطی خاصی را برای فعالیت‌های بازاریابی کسب‌وکارتان انتخاب نمایید.

 دسته‌بندی مشتریان با استفاده‌ی ترکیبی از چندین روش اصلی انجام می‌شود:


  • خوشه‌بندی: تقسیم بندی علمی بر اساس تجزیه و تحلیل برپایه‌ی الگوریتم‌های ریاضی؛ شما مخاطب هدف را بر اساس کوچکترین تفاوت‌ها بین مشتریان به خوشه‌های کوچک تقسیم می‌کنید و این این ویژگی‌ها را در هسته‌ی مرکزی الگوهای تعریف شده قرار می‌دهید.
  • تقسیم‌بندی مرکب: در تقسیم‌بندی مرکب، منطقی پیچیده به شما امکان می‌دهد سناریوهای کاربری مختلف را آماده کنید و با هزاران متغیر کار کنید. نرم‌افزار تقسیم بندی به طور خودکار کاربران را بر اساس ویژگی‌های آن‌ها در گروه‌های مجزا مرتب می کند.
  • تقسیم‌بندی رفتاری: کسب‌وکارها باید الگوهای خرید مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنند. این الگوها شامل: جنبه‌های انتخاب برند مانند ویژگی‌های مهم یک محصول یا برند‌های پرمخاطب، عادات استفاده مانند نحوه‌ی استفاده از محصول یا خدمات، ترجیح‌های خرید مانند خرید آنلاین یا خرید حضوری. 
  • تقسیم‌بندی از نظر سنی: این تقسیم‌بندی از سن مشتریان به عنوان عامل دسته‌بندی استفاده می کند و درنتیجه کسب‌وکار شما آمار دقیقی از ویژگی‌های جمعیتی مشتریان خود در دست دارد.
  • تقسیم‌بندی اجتماعی: این تقسیم‌بندی تقریباً مشابه تقسیم‌بندی سنی است با این تفاوت که طیف وسیع‌تری از ویژگی‌ها را شامل می‌شود. 
  • تقسیم‌بندی جغرافیایی: مخاطبان بر اساس مکان جغرافیایی آنها دسته‌بندی می‌شوند.
  • نیازهای مشتری: این سیستم از روش های مبتنی بر نیاز مانند Pareto یا ABC برای طبقه‌بندی اولویت‌ها و نیازهای مشتریان استفاده می کند.
  • تقسیم‌بندی RFM: این تقسیم بندی از وفاداری مشتری به عنوان عامل تعریف‌کننده استفاده می‌کند. و براساس ۳ پارامتر زمان خرید، تعداد خرید و مبلغ خرید مشتریان را دسته‌بندی می‌نماید. 
  • سفارشی‌سازی مبتنی بر نیازهای مشتری:‌ در این روش سیستم اهداف و اولویت‌های مشتریان را تجزیه و تحلیل می‌کند و برای مشتریان پروفایل‌های شخصی ایجاد می‌نماید. 

استفاده از حتی یکی از این روش‌های برای شما کافی است تا دید عمیق‌تری از ویژگی‌‌ها، اولویت‌ها و امکانات مشتریان خود به دست آورید. با این داده‌‌ها می توانید تبلیغات شخصی و هدفمند ایجاد کنید، ربات‌‌های گفتگو را انسانی‌تر کنید و ارتباطات خود با مشتریان را بهبود بخشید.

پیشنهاد پامیکا به شما برای مطالعه‌ی عمیق‌تر حوزه‌ی خدمات مشتریان:

چگونه خدمات به مشتریان و پشتیبانی را در کسب و کار خود ارتقا دهیم؟


ت)‌ آزمون و خطا در بازاریابی و مدیریت تحول

به محض اینکه آگاهی دقیقی از دسته‌بندی مخاطب هدف خود پیدا کردید، می‌توانید شروع به اجرای راهکارها کنید. هرچند به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید انتظار بهترین و کامل‌ترین نسخه را در اولین به‌روزرسانی داشته باشید. در بیشتر موارد، شما باید چندین گزینه و راهکار را امتحان کنید تا ترکیبی بهینه و عالی بیابید.
این کار با آزمون و خطا در بازاریابی محقق می‌شود که با بررسی نرخ تبدیل، پاسخ مشتریان را به نوآوری بررسی می‌کند.
به عنوان مثال: فرض کنید شما می‌خواهید تغییری در وبسایت خود ایجاد کنید و دو گزینه پیش‌رو دارید. بهترین راه برای تعیین اینکه کدام یک بهترین عملکرد را دارد این است که گزینه یک را به ۵۰٪ از کاربران و گزینه‌ی دو را به نیمی دیگر نشان دهید. با اندازه گیری KPI شاخص‌های کلیدی عملکرد از طریق نرم‌افزارهای تحلیل مانند گوگل آنالیز، ایده‌ی ملموسی در مورد اینکه کدام گزینه بهتر است، خواهید داشت.
شرکت های دیجیتال موفق، یک استراتژی مدیریت مبتنی بر آزمون‌وخطا را پیاده سازی می‌کنند تا هر زمان که ویژگی جدیدی طراحی شد، تیم بازاریابی به سلسله‌ای از آزمایش‌ها برای دریافت بازخورد مشتری بپردازد. این رویکرد نام شناخته شده ای دارد: MNG یعنی مدیریت تحول  

۶ مرحله‌ی کلیدی در مدیریت تحول:


۱. شناسایی: اولین گام برای یافتن راهکار این است که پس از تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری، مشکل را شناسایی کنید.


۲.  آمادگی:​ این مرحله‌ی ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی است. در مرحله‌ی آمادگی، چالش به قطعات قابل مدیریت تقسیم می‌شود و هر یک از قطعه‌ها به صورت جداگانه مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد تا حل شود و درنهایت تمام قطعات در یک تصویر بزرگ‌‌تر و کلی ترکیب می‌شوند.


۳.  طراحی: پس از اینکه تیم مدیریت تحول به دیدگاهی واضح از راهکار مورد نیازش دست یافت، زمان پیاده سازی آن است. این نقطه همان جایی است که تیم فنی و گروه فناوری اطلاعات وارد عمل می‌شود.


۴. اجرا: این مرحله نباید با طراحی اشتباه گرفته شود، زیرا شما در این مرحله باید نه تنها یک ویژگی آماده، بلکه بخشی از عملکرد یا رابط کاربری که برای انتشار در بازار آماده است را داشته باشید.


۵. پایداری: نگهداری یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است، به همین دلیل مهم است که هزینه‌ها و ریسک‌های آن را در مراحل اولیه ارزیابی کنید و همچنین یک استراتژی برای اجرای آن تدوین کنید.


۶. نظارت: بازار به طور مداوم در حال نوسان است و نیازهای مشتریان شما نیز به سرعت تغییر می‌کند. آماده باشید تا هر زمان راهکارها را به روز کنید - شما می توانید ایده‌ی روشن‌تری از تغییرات بازار را با تجزیه و تحلیل شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI در بازاریابی و بازخورد مستقیم مشتری به دست آورید.


استراتژی ادغام و تلفیق مداوم رویکردها و راه‌حل‌ها، کلید ایجاد یک استراتژی دیجیتال پایدار است. به یاد داشته باشید، شما به دنبال یک راهکار سریع نیستید، بلکه به دنبال بهبودی و افزایش بهره‌وری در درازمدت هستید. این بدان معنی است که برنامه‌ریزی دقیق باید در قلب همه‌ی نوآوری‌ها قرار گیرد.

ث) ربات‌های گفتگو (ربات‌های گفتگوی NLP و ربات‌های گفتگوی funnel) 
 

ربات‌های گفتگو ابزارهای حال و آینده برای مشاوره و تعامل با مشتریان هستند. اما هنوز هم ارزش دارد که به طور خلاصه به چرایی اهمیت این فناوری در بازار فناوری‌های مدرن اشاره کنیم. ربات‌های گفتگو این‌ روزها بسیار پرطرفدار شده و در حال ایفای نقشی جدی در بازار هستند. 


بیایید ببینیم این ربات‌های گفتگو چه مزایایی دارند:‌


  • واکنش سریع: استفاده از ربات‌های گفتگو زمان انتظار پاسخ را کاهش می‌دهد و مدت زمانی را که برای بستن معامله لازم است، کوتاه می‌کند.
  • استانداردسازی کیفیت خدمات: ربات‌های گفتگو خطاهای رایج اپراتورها را ندارند چرا که آن‌ها نمی توانند عجله داشته باشند یا حالشان بد باشد!‌ درنتیجه کم‌تر سبب آزردگی مخاطب یا برهم‌خوردن معامله می‌شوند.
  • سرمایه گذاری کمتر در استخدام کارکنان: ربات‌های گفتگو حجم کار را کاهش می دهند و پشتیبانی انسانی را تقریباً منسوخ می‌کنند.
  • خدمات انبوه: یک ربات قدرتمند می‌تواند به طور همزمان با چندین مشتری در سراسر جهان کار کند.
  • اثر شگفتی! :   مشتری انتظار زیادی از ربات گفتگو ندارد و معمولاً سوالات و ابهاماتش با این ربات‌ها رفع می‌شود اما به خاطر داشته باشید که استفاده از ربات‌های گفتگو نشاندهنده‌ی حرفه‌ای بودن کسب‌وکار شما برای مخاطبانتان است.
  • خدمات جدید: ربات‌های گفتگو لزوماً نباید فقط حکم ابزاری دم‌دستی را داشته باشند در واقع ربات‌های گفتگو این پتانسیل را دارند که در قلب مدل‌های تجاری قرار گیرند. 


ربات‌های گفتگو تنوع ساخت زیادی دارند. دو نوع از رایج‌ترین ربات‌های گفتگو funnel و NLP نام دارند.
حال در ادامه این دو نوع ربات گفتگو را یک بررسی کلی می‌کنیم:‌

ربات‌های گفتگوی قیفی  funnel


این ربات‌های گفتگو از الگوهای مکالمه‌ای از پیش‌تعریف شده بر اساس قیف‌های (funnel) فروش ساخته می‌شوند و میانبرهایی استفاده می‌کنند که مشتری را در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه‌ای مثبت هدایت می کند.


مزایای ربات‌های گفتگوی funnel: 

  • روش ساخت ساده: ربات‌های funnel از یک نقشه‌ی دیالوگی ساده با سوالات و پاسخ‌های از قبل تعریف شده استفاده می‌کنند.
  • یکپارچه سازی: این ربات‌ها دارای قابلیت یکپارچه شدن با پیام‌رسان‌های مختلف مانند فیسبوک مسنجر، وایبر،‌ واتساپ، تلگرام و... را دارند. 
  • پردازش پرداخت: در این ربات‌ها می‌توانید از ماژول‌های سفارشی استفاده کنید که ربات‌ها را به API بانک‌ها متصل می‌کند.
  • تحلیل دقیق: از جمله خدمات ربات‌های funnel این است که به کاربران خود گزارش‌هایی در قالب PDF ارائه می‌دهند.
  • هزینه‌ای مقرون به صرفه: این ربات یک راه حل بهینه و کم‌هزینه برای پشتیبانی فنی است چرا که فقط لازم است پاسخ‌ به سوالات متداول را آماده کنید.


ربات‌های funnel به عنوان نقطه شروع بازاریابی مکالمه‌ای عمل می کنند. این ربات‌ها ارزان و سریع برای پیاده‌سازی هستند و به خوبی وظایف ساده را انجام می‌دهند.

ربات‌های گفتگوی پردازش زبان طبیعی (NLP)


ربات های گفتگوی NLP سفارشی‌سازی دقیق‌تری ارائه می دهند و بیشتر بر روی قالب آماده شده تکیه می‌کنند. این دستیاران هوشمند، مستعد ابداع و خلاقیت هستند. یک مشتری هرگز نمی‌تواند با یک سوال غیرمنتظره این ربات‌ها را غافلگیر کند چراکه ربات‌های NLP معنا را از خلال کلمات دریافت کرده و پاسخی برای آن آماده می‌سازند.

 

مزایای ربات‌های گفتگوی پردازش زبان طبیعی (NLP): 

  • سازگاری: ربات‌های NLP برای انواع مکالمات کاربرد دارند و هیچ محدودیت تعریف‌‌ شده‌ای برایشان وجود ندارد.
  • پیشنهادات شخصی: یک ربات NLP می تواند یک‌ تخفیف یا تحلیلی سفارشی را بر اساس درخواست مشتری ارائه دهد.
  • مشابه با ارتباط انسانی: ربات های NLP کاربران را با پاسخ های یکسان که کاملاً غیرمرتبط با سوال خود هستند، نمی‌ترسانند! 
  • عامل شگفتی! :‌ ربات‌های پردازش گفتگوی طبیعی هنوز در بسیاری از وبسایت‌ها و برنامه‌ها مورد استفاده و کاربرد قرار نگرفته‌اند درنتیجه شما با استفاده از این نوع ربات، فرصت نوآوری و برجسته شدن در بازار را دارید. 
  • سرمایه‌گذاری بلند‌ مدت: از آنجایی که NLP به شدت به هوش مصنوعی و علم داده متکی است، طبیعی است که این پیشرفت ها با این نوآوری‌ها دست به دست هم دهند و در بلندمدت در سودآوری و بازدهی کسب‌وکار شما تأثیر مهمی داشته باشند. 

بین ربات‌ گفتگوی funnel و NLP کدام یک را انتخاب کنیم؟

ربات های قیفی یا همان funnel برای پیاده‌سازی ساده‌ تر و سریع‌تر هستند، اما توانایی مکالمه‌ی آن‌ها محدود است. کاربران دیر یا زود خود را در لوپی از پاسخ‌های تکراری می‌یابند که مطمئناً چندان مطلوبشان نیست. نکته‌ی مهم این است که ربات‌های قیفی یا funnel یک گام خوب برای شروع بازاریابی مکالمه‌ای هستند، اما بهترین راهکار در درازمدت نیستند.


ربات‌های پردازش زبان طبیعی NLP بسیار جهانی‌تر هستند آن‌ها بر تجزیه و تحلیل عبارات در زمان واقعی تکیه می‌کنند و می‌توانند پاسخ‌های جدید را در لحظه بسازند و به مشتری ارائه دهند. آن‌ها پشتیبانی و پیشنهادات شخصی و سفارشی را نیز ارائه می‌کنند که فعالیت‌های بازاریابی شما را بسیار کارآمدتر می‌کند. با این حال، این ربات‌ها برای طراحی و سفارشی‌سازی گران‌تر هستند و ممکن است سرمایه گذاری بیش از حد برای اهدافی ساده محسوب شوند.

ج) قیف‌خودکار Autofunnels

تحول دیجیتال برمبنای ایجاد رویکردی جدید برای جذب و حفظ مشتریان است. این فرآیند به طور فزاینده‌ای آسان‌تر می‌شود اگر یک قیف خودکار autofunnels داشته باشید یعنی مسیری که یک سرنخ فروش بالقوه باید طی کند تا به مشتری کسب‌وکار شما تبدیل شود.

سه مرحله‌ی اصلی در قیف فروش:

 

۱) آگاهی: شما باید از جامعه هدفی که نام برند شما را نشنیده‌اند آگاه باشید و سعی کنید از آنان مشتری بالقوه بسازید. مشتریان باالقوه باید نام برند شما را شنیده باشند و آن را از سایر برندها متمایز کنند.

۲) درنظرگرفتن: زمانی که یک مشتری خریدهای آینده‌اش را ارزیابی می‌کند، کسب‌وکار شما در لیست گزینه‌های بالقوه‌اش قرار خواهد گرفت. این نقطه جایی است که مؤلفه منطقی انتخاب خرید وارد می‌شود؛ یک مشتری به‌طور آگاهانه مزایای همه برندها را مقایسه می‌کند و آن‌هایی را که با فوری‌ترین نیازهایش مطابقت دارند را انتخاب می‌کند.

۳) تبدیل: تبدیل مرحله‌ی نهایی در قیف فروش است که طی آن سرنخ به مشتری مبدل می‌شود. تبدیل، اولین قدم مشتری در قطعی شدن تصمیم‌گیری اوست. در این شرایط، او با شما تماس می‌گیرد یا یک سفارش رزرو می‌کند وآخرین مرحله‌ی نهایی‌سازی معامله است، تا زمانی که پرداخت کامل شود.

برای هر مرحله، شرکت باید یک کانال ارتباطی مناسب داشته باشد. در حالت ایده‌آل، مشتری باید بتواند از طریق روش‌های مختلف به آسانی با شما ارتباط برقرار کند.

متداول‌ترین راه‌های ارتباطی شامل موارد زیر است: 


  • تبلیغات هدفمند برای مرحله آگاه سازی افراد: تبلیغات فیس‌بوک، گوگل، یوتیوب مشتریان بالقوه را با برند شما آشنا می‌کند و وجهه‌ی خاصی در مورد برند شما ایجاد می‌کند. کیفیت این اولین تأثیر، تعیین کننده‌ی موفقیت روش‌های ارتباطی بعدی است.
  • ارتباط ممتد: پس از اینکه شخصی اعلان‌ها و تبلیغات برند شما را دیده است، کار بعدی شما این است که تعاملات خود را با مشتری امتداد دهید و مطمئن شوید که سرنخ‌های فروش، از وبسایت شما، صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی شما و غیره بازدید می‌کنند. مطمئن شوید که در همه ارتباطات خود رویکرد اقدام به عمل Call to Action را لحاظ کرده‌اید.
  •   پیگیری: مشتری خود را ترغیب کنید که در خبرنامه یا شبکه‌های اجتماعی عضو شود. مطمئن شوید که همه‌ی این اطلاعات به‌طور عمومی در وبسایت شما موجود است.
  • تماس شخصی‌سازی شده: اینجاست که صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ وارد می‌شوند. مطمئن شوید که شما لحن ارتباطی قابل‌درک و پذیرایی را انتخاب کرده‌اید چراکه مشتری باید در صورت بروز هرگونه سؤال با شما تماس بگیرد.
  • شروع مکالمه: در این مرحله، سرنخ فروش باید از طریق وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی با شما تماس بگیرد یا در صفحه وبلاگ شما نظراتش را بنویسد. در این مرحله، هدف شما این است که به صورت کامل و جامع پاسخگو و راهنمای مشتری باشید و نظرات و چالش‌ها‌ی پیش‌روی مشتری را بررسی کنید.
  • بستن معامله: در اینجا، شما یک پیشنهاد تجاری واضح ارائه می‌کنید. این پیشنهاد می‌تواند شخصی‌سازی شده باشد به عنوان مثال پیام شما از طریق ایمیل، معمولاً در مدل تجارت به تجارت B2B، یا ارسال پیشنهاد تخفیف در انبار آنلاین در مدل فروشنده به مصرف‌کننده B2C کار می‌کند.


ما به شما توصیه می‌کنیم که برای بخش‌های مختلف فروش، قیف‌های خودکار Autofunnels مختلف ایجاد کنید و از راهکارهای اتوماسیون مانند ربات‌های گفتگو یا سرویس‌ها مدیریت ارتباط با مشتری CRM برای ردیابی پیگیری‌ها و ارتباط با مشتریان بهره‌مند شوید.

چ) کیفیت‌سنجی با هوش‌مصنوعی AI 

ما پیش ازین در این مقاله در مورد اهمیت پیاده‌سازی یک استراتژی مبتنی بر آزمون‌و‌خطا برای هر نوآوری برنامه‌ریزی شده‌ای نوشته‌ایم. بهترین بخش استراتژی مبتنی بر آزمون‌وخطا با هوش‌مصنوعی این است که شما مجبور نیستید این آزمون‌ها را به صورت دستی انجام دهید. تضمین کیفیت هوش‌مصنوعی با سری آزمایش‌های خودکار به شما کمک می کند تا کارهای کسل‌کننده و تکراری را برون سپاری کنید و تمام تمرکز و دقت خود را بر روی تدوین استراتژی‌ها و بررسی نتایج بگذارید.


اگر به مطالب مربوط به هوش‌مصنوعی AI  علاقمندید: تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل مختلف چیست؟‌


مزایای آزمون‌وخطای خودکار:


  • ساختار خودکار برنامه:‌ هوش مصنوعی کد نوشته شده را بررسی می‌کند و آن را به یک معماری واحد تبدیل می‌نماید.
  • شناسایی مسائل: تست خودکار به دنبال مسائل فنی می‌گردد و آن‌ها را در پرونده‌های تعاملی گزارش می‌کند.
  • مسیرهای کاربری مهم: هوش مصنوعی تعیین می‌کند که کدام قسمت‌های عملکرد برای کاربران نهایی و نگهداری بعدی برنامه ضروری‌ترین هستند.
  • تست‌های خودکار مبتنی بر داده: هوش مصنوعی از همه اطلاعات برای طراحی اسکریپت‌های پیاده‌سازی تست استفاده می‌کند.

ح) شخصی‌سازی: CRM، دستورالعمل‌ها، قیمت‌های منعطف

برای پیگیری روش‌های ارتباطی مختلف و دسته‌بندی مشتریان، باید این داده‌ها را در یک داشبورد اختصاصی ذخیره و مدیریت کنید. ساده‌ترین راه‌حل استفاده از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM است.

قابلیت‌ها و امکانات سرویس مدیریت ارتباط با مشتری CRM: 


  • ایجاد یک پایگاه داده ی تعاملی برای تمام تماس‌های مشتری و سرنخ‌ها: CRM بستری است که شما در آن بر تمام راه‌های ارتباطی و اطلاعات شخصی مشریان نظارت دارید.
  • ارائه پیشنهادات شخصی‌ شده: CRM می‌تواند تخفیف‌ها را بر اساس فعالیت مشتری و اطلاعات شخصی او مانند تاریخ تولد، تعطیلات و.. توزیع نماید.
  • پیگیری‌های شخصی‌شده: CRM به‌طور خودکار نامه‌های پیگیری را نوشته و آن‌ها را طبق برنامه‌ی تعریف‌شده ارسال می‌کند. 
  • نرخ تبدیل را اندازه ‌گیری کنید: می‌توانید سرویس CRM را با نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل خود یکپارچه سازید و ببینید که کدام تعاملات ارتباطی منجر به خرید شده است.
  • فروش را ثبت و پیش‌بینی کنید: CRM مجموع معاملات موفق و سود جمع‌آوری ‌شده را به شما ارائه می‌دهد و گزارش‌‌گیری‌های منظم و پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده را برای کسب‌وکار شما تهیه می‌کند.

 اکثر سرویس‌های مدیریت ارتباط با مشتری CRM از پلاگین‌های اضافی نیز پشتیبانی می‌کنند. این بدان معناست که شما می‌توانید در مرحله‌ی اولیه‌ی توسعه، قابلیت‌های داخلی را بر اساس صنعت کسب‌وکار خود تغییر دهید و قادر خواهید بود افزونه‌هایی را برای امور مالی، مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی، کشاورزی، فناوری و سایر صنایع به CRM خود اضافه کنید.

تحول دیجیتال در صنعت معدن و فلزات 

۲. کارکنان

تبدیل تعامل خود با مشتری به روشی دیجیتالی، آسان‌تر و پویاتر ،گامی بزرگ و رو به جلو است، اما تنها در نظر گرفتن مشتری پایه‌ای محکم برای تحول دیجیتال نیست. گام بعدی، تغییر پویایی و انعطاف کارکنان نسبت به تحول دیجیتال و بازبینی در رویکردهای مدیریتی است.

الف) فرهنگ سازمانی نوین: فرهنگ دیجیتال

یک استراتژی نوین کاری که بر پایه‌ی فرهنگ دیجیتال بنا شده است باید چشم اندازی جدید در بازدهی کاری را خلق کند. شما باید فناوری را در عملیات داخلی و میان کارکنان وارد کنید. فرهنگ دیجیتال باید در روش تقسیم وظایف، اندازه‌گیری بازدهی، ارتباطات کاری و تبادل اطلاعات وارد شود. 

تیم نتیجه‌گرا بسازید

برای کارآمد بودن، باید روش فکری خود را تغییر دهید و بر گرفتن نتیجه تأکید داشته باشید. کنترل کارها و ظایف باید بر ارزیابی کیفیت و اندازه‌گیری منابع و سرمایه‌ی‌ صرف شده متمرکز باشد.

متدولوژی مدیریتی چابک Agile

چابک یا همان اجایل، اسکرام، تولید و استارت‌آپ بر اساس ارزیابی و بازنگری مداوم کار هستند. روز کاری با جلسات اسکرام منظم شروع می‌شود که اعضای تیم در مورد پیشرفت خود گزارش می‌دهند و وظایف روزشان را بیان می‌کنند.

ب) رویکرد جدید در مدیریت پروژه

بازدهی کار با نتیجه تعریف می‌شود. هر کدام از کارکنان می‌دانند که کارشان چگونه به بازدهی، فرآیند‌های داخلی و رضایت مشتری کمک می‌کند. با افزودن سرویس خدمات مشتریان CRM به این ترکیب، می توانید مستقیماً بررسی کنید که اقدامات کارمندان شما چگونه به فروش جدید کمک کرده است.

به مطالبی درباره‌ی بازدهی کاری و مدیریت نیروی انسانی علاقمندید؟ 

پیشنهاد پامیکا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر: ۱۵ داده‌ی آماری درباره‌ی بازدهی کاری کارکنان

مدل‌های جدید کسب‌وکار دیجیتال

اگر می‌خواهید به سازمان یا صنعت خود یک سرویس جدید اضافه کنید یا در فکر راه‌اندازی کسب‌وکار جدیدی هستید، از همان ابتدای مسیر، پیاده‌سازی مدل‌های تجاری مبتنی بر فناوری‌های جدید و دیجیتالی را در نظر بگیرید چراکه در تحول دیجیتال،  محصولات مبتنی بر فناوری، مشتریان جدید و سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند و شما خود را از زحمت پیاده‌سازی نوآوری‌های دیجیتال در آینده نجات می‌دهید ، در نتیجه دربلندمدت نیز سودآوری خود را تضمین کرده‌اید.

 تحول دیجیتال نحوه‌ی تفکر ما در مورد کسب‌وکار و مزایا، تسهیلات و ارتباط با مشتری را تغییر داده است. اکنون، مشتریان شما به دنبال مزایای متفاوتی هستند و می‌خواهند روش‌های جدیدی برای دریافت خدمات و محصولات در دسترسشان باشد.

اقتصاد اشتراکی

ایده‌ی اصلی اقتصاد اشتراکی این است که شما برای ارائه‌ی محصول به مشتریان، نیازی به داشتن مالکیت محصول ندارید . سازمان‌های حمل‌ونقل اوبرUber و لیفت Lyft مثال خوبی برای اقتصاد اشتراکی هستند چراکه بدون داشتن مالکیت خودروها، یک کسب‌وکار حمل‌ونقل گسترده محسوب می‌شوند. این دو، نمونه‌ای موفق و قابل توجه از اقتصاد اشتراکی برای همه‌ی صاحبان مشاغل است. قتصاد اشتراکی را می‌توان تقریباً در هر زمینه‌ای، به‌ویژه خرده‌فروشی، اقامت، تحویل و رسانه‌های آنلاین، با موفقیت پیاده‌سازی کرد.

برون‌سپاری، پرداخت به ازای استفاده، نرم‌افزار به عنوان سرویس SaaS

 Outsource, Pay-Per-Use, SaaS مدل‌های جدید در کسب‌وکار دیجیتال

شما همیشه می‌توانید روشی جدید برای ارائه‌ی خدمات و دریافت درآمد از آن‌ را پیاده‌سازی کنید. تحول دیجیتال منجر به ظهور سه رویکرد اصلی برای توزیع خدمات شده است:

  • برون‌سپاری Outsource: امروزه سازمان‌‌ها و صنایع می‌توانند به جای استخدام یک تیم دورکار برای توسعه‌ی نرم‌افزار، پشتیبانی مشتری، آزمایش و طراحی، از خدمات دورکاری استفاده کنند. شما می‌توانید در هر دو انتهای این طیف قرار بگیرید: کار وقت‌گیر را برون‌سپاری کنید یا ارائه‌دهنده خدمات به سازمان‌ها و صنایعی باشید که وظایفی را به شما برون‌سپاری می‌کنند.
  • پرداخت به ازای استفاده Pay-Per-Use: در این رویکرد، سرویس به کاربر امکان دسترسی رایگان به ویژگی‌های کلی را می‌دهد به این ترتیب مشتری می‌تواند نسخه‌ی آزمایشی محصول را بررسی کند. با این حال، برای استفاده‌ی واقعی از محصول یا خدمات، کاربر باید خرید انجام دهد.
  • اشتراک به عنوان سرویس: در این روش به جای دریافت یک پرداخت واحد برای هر مشتری، می‌توانید کاربر را به صورت ماهانه یا هفتگی مشترک خدمات خود کنید. مثال‌های موفق از نرم‌افزار به عنوان سرویس SaaS عبارتند از ادوبی، نتفلیکس، نسخه‌ی پریمیوم یوتیوب و سایر خدمات مبتنی بر اشتراک.

 هر یک از این مدل‌های تجاری دارای بازارهایی با توسعه‌ی سریع و فراگیر هستند، اما اگر می‌خواهید از رقبا پیشی بگیرید، باید سریع حرکت کنید. این مدل‌های تجاری بیش از۱۰ سال است که در بازار هستند و شما برای ورود به این حوزه با رقیبانی جدی و پیشرو روبه‌رو هستید.


درباره‌ی اقتصاد اشتراکی بیشتر بدانید:‌ بهترین زنجیره تأمین در دنیای امروز

نوآوری در خدمت تحول دیجیتال

انواع مدل‌های کسب‌وکار می‌توانند بر اساس یک فناوری جدید و خاص بنا شوند و از آن به عنوان مزیتی رقابتی برای جذب مشتریان و سرمایه‌گذاری استفاده کنند. ما در حال حاضر شاهد ظهور استارت‌آپ‌های مالی مبتنی بر هوش مصنوعی، پلتفرم‌های بلاکچین و اینترنت هوشمند اشیاء IoT هستیم. این نوآوری‌های تکنولوژیک در حال حاضر مبنای توسعه‌ی بسیاری از سازمان‌ها و صنایعی قرار گرفته‌اند که سفر دیجیتال خود را شروع کرده و تحول دیجیتال را با دیدی نوآورانه پذیرفته‌اند.

۱. بلاکچین Blockchain

بلاکچین در تکنولوژی به معنای تمرکز زدایی از لجر (Ledger) است که برای مبادلات‌ میان چند دستگاه استفاده می‌شود. در بلاکچین هر شرکت‌کننده پایگاه داده‌ی خود را در سرور ایجاد می‌کند و دیگر اطلاعات، در یک فضای ذخیره‌سازی شخص ثالث و واحد ذخیره نمی‌شوند.

در حال حاضر بلاکچین با موفقیت در صنایع متعدد استفاده می‌شود:

  • امور مالی: بلاکچین پتانسیل‌های زیادی برای انجام نقل و انتقالات بین‌المللی بدون کارمزد، ساخت کریپتو، ذخیره سازی سوابق مالی و... دارد.
  • آموزش:  سونی گلوبال آموزش اخیراً یک پلتفرم بلاکچین را برای فرآیندهای تأیید چند مرحله‌ای در مدارس و دانشگاه‌ها راه اندازی کرده است.
  • املاک و مستغلات:‌ بازار اجاره در بلاک چین یعنی داده‌های تأیید شده در مورد هر یک از مستغلات که از حملات هکرها در امان است.
  • مراقبت‌‌های بهداشتی: این صنعت، بیش از هر صنعت دیگری، به ذخیره و تبادل داده‌های ایمن وابسته است. بلاکچین می تواند یک پایگاه داده پزشکی را به صورت یکپارچه تأمین کند و به پزشکان در بیمارستان‌های مختلف اجازه دهد تا به طور حفاظت شده و با حفظ حریم خصوصی بیمار، سوابق پزشکی را مبادله کنند، بیماران نیز می‌توانند در هر زمان به پروفایل‌های خود دسترسی داشته باشند.

بلاکچین یک روش امن برای تبادل داده‌‌ها ارائه می‌دهد زیرا هکرها یک نقطه‌ی آسیب پذیر و واحد برای هدف قرار دادن ندارند چراکه برای به خطر انداختن شبکه، هکرها باید به اکثریت دستگاه‌های متصل به بلاکچین دسترسی داشته باشند که تقریباً امری غیرممکن است!

۲. پهپادها 

پیش‌بینی می‌شود که بازار پهپادها در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۶۳.۶ میلیارد دلار برسد و صنایع مختلف از این نوآوری‌ها استفاده کنند. بیایید ببینیم چه حوزه هایی می‌توانند بیشترین سود را از سرمایه گذاری در بازار وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین ببرند:

  • کشاورزی: پهپادها می توانند به راحتی در مزارع صد هکتاری پرواز کنند و تصاویر دقیقی از ناحیه‌های تعریف شده، تهیه کنند. پهپادها با استفاده از نرم افزار هوشمند می‌توانند به طور خودکار این تصاویر را به فضای ذخیره‌سازی سازمان‌ها یا صنایع ارسال کنند. این اطلاعات را می‌توان برای نظارت بر سلامت محصولات، شناسایی آفات و بیماری‌ها و ارزیابی محصولات کشاورزی استفاده کرد.
  • بیمه: پهپادها راهی قابل اعتماد برای ارزیابی خسارات وارده و ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های دقیق به ذینفعان در مورد حادثه فراهم می‌کنند. این مزیت می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا ادعاها‌ی مطرح شده را سریع‌تر و کارآمدتر بررسی کنند.
  • ساخت و ساز و معماری: پهپادها را می توان برای بررسی سایت‌های ساختمانی، پیگیری پیشرفت پروژه‌ها و ایجاد مدل های سه‌بعدی از ساختمان‌ها استفاده کرد. اطلاعات پهپادها می‌تواند به معماران و مدیران ساخت و ساز کمک کند تا کارایی را بهبود بخشیده و هزینه‌ها را کاهش دهند.
  • لجستیک: از پهپادها می‌توان برای تحویل کالا به مناطق دور افتاده، انبارها و مشتریانی که در دورترین نقاط هستند استفاده کرد که کمک شایانی‌ست در بهبود سرعت تحویل و کاهش هزینه‌ها.

کاربرد پهپادها تنها به این چند مورد محدود نمی شود. پهپادها را می توان با موفقیت در هر نوع صنعتی که نظارت اولویت دارد ، وارد کرد. برای مثال، از پهپادها می توان برای نظارت بر خطوط برق، خطوط لوله و سایر زیرساخت‌ها، بررسی پل‌ها و ساختمان‌ها و ردیابی جمعیت حیات‌وحش استفاده کرد.
میان نوآوری‌های تحول دیجیتال، پهپادها یک فناوری همه کاره و قدرتمند با طیف گسترده‌ای از کاربردهای بالقوه محسوب می‌شوند. با توجه به اینکه این فناوری همچنان در حال توسعه و مقرون به صرفه‌تر شدن است، می توانیم انتظار داشته باشیم که پهپادها در آینده در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار گیرند.

۳. دستیارهای صوتی 

سیری و الکسا (Siri & Alexa) قبلاً تصویر کاملی از اینکه چگونه دستیار صوتی هوشمند می‌تواند تجربه‌ی جدیدی از دریافت اطلاعات و سفارش محصولات و خدمات را ارائه دهد، ساخته‌اند.

حالا بیایید نگاهی به چگونگی ورود دستیارهای صوتی موجود به مدل‌های کسب و کاری بیندازیم:


  • سفر و گردشگری: اکسپدیا Expedia، یک سرویس رزرو است. این سرویس افزونه‌ی Alexa را در سرویس خود ادغام کرد. این افزونه به کاربران اکسپدیا، آپدیت رزرو هتل، اطلاعات پرواز و خدمات اجاره را بیان می‌کند.
  • تجارت الکترونیک: کسب‌وکارها می توانند با استفاده از الکسا، افزونه‌های خدمات مشتری را توسعه دهند. این افزونه‌ها که در واقع همان دستیارهای صوتی هستند به طور معمول قادر به بررسی وضعیت سفارش، ارتباط میان کاربر و وبسایت، ارائه‌ی اطلاعات مدنظر مشتری در مورد بازگشت وجه و... هستند.
  • سرویس مهمان‌ها: یک سرویس کاملاً جدید در الکسا با نام «Alexa for Hospitality» به مهمانان اجازه می دهد اطلاعات رزرو، زمان خروج، درخواست خدمات اضافی و اتصال به کارکنان هتل را مدیریت کنند.

این موارد فقط نمونه‌های اولیه‌ای از خدمات دستیارهای صوتی در تحول دیجیتال است. این دستیارهای صوتی می‌توانند شما را به مشتریان خود نزدیک‌تر کنند و تجارت شما را در زندگی روزمره‌ی مشتری وارد نمایند. در واقع، کاربرد Alexa و Siri به این صنایع محدود نمی‌شود بلکه شما می‌توانید به راحتی به وسیله‌ی این دستیارهای صوتی یک راهکار آماده برای کسب‌وکار خود پیدا کنید یا افزونه‌ای سفارشی ایجاد نمایید.

۴. اینترنت اشیاء IoT

دستگاه‌های هوشمند به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهند تا وسایل‌ مختلف را به یک برنامه یا صفحه‌ی وب یکپارچه متصل کنند. با کمک اینترنت اشیاء شما می‌توانید بدون نیاز به انجام کار‌های دستی، درخواست‌ها را مستقیماً بین دستگاه‌های مختلف منتقل کنید. این یکپارچگی، اتصال اشیاء فیزیکی به دستگاه‌ها را امکان پذیر می‌کند درنتیجه قادر خواهید بود به صورت هوشمند انواع لباس‌، لوازم آرایشی، کفش و... ایجاد کنید.

در فهرست زیر از صنایعی نام‌ بردیم که در حال حاضر به طور گسترده توسط اینترنت اشیاء متحول شده‌اند:


  • حمل‌و‌نقل : خودروهای هوشمند می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از تصادفات جلوگیری کرده و درخواست‌هایی در مورد بررسی ایمنی جاده ارسال کنند.
  • تولید: اینترنت اشیاء IoT می‌تواند به کالای تولید شده متصل شود تا مکان، مرحله‌ی پیشرفت و لجستیک آن را پیگیری کند.
  • کشاورزی: تجهیزات هوشمند می توانند هوا، خاک و آب را بررسی کنند، پمپ‌ها را کنترل نمایند و بر بازدهی کاری کارکنان را نظارت داشته باشند. همچنین می توان تمام فناوری‌های مربوط به برداشت محصول را نیز به اینترنت اشیاء متصل کرد.
  • مراقبت‌های بهداشتی: امکان اتصال دستگاه های MRI، مانیتورهای قلبی و ونتیلاتورها به پایگاه‌های داده‌ی ‌آنلاین و به‌روزرسانی لحظه‌ای وضعیت بیماران با کمک فناوری اینترنت اشیاء.

در عصر تحول دیجیتال، اینترنت اشیاء IoT می‌تواند برای تقویت هر راهکار آنلاین و اتصال آن به یک دستگاه فیزیکی آفلاین استفاده شود. این امر امکانات برنامه‌های کاربردی را در هر صنعتی تا بی‌نهایت گسترش داده است!

 ۵. چاپ سه‌‌‌بُعدی (3D Printing)

بر اساس آمارهای Forbes، بازار چاپ سه بعدی تا سال ۲۰۲۴ میلادی به بیش از ۳۵ میلیارد دلار درآمد خواهد رسید، با میانگین رشد سالانه بیش از ۲۵٪ ! می‌توان گفت که چاپ سه بعدی روش تولید در آینده خواهد بود و جای تعجب نیست که سازمان‌ها و صنایع مختلف در حال به کارگیری این روش در کسب‌وکار خود هستند.

  • آموزش: معلمان می توانند مدل های سه بعدی واقع گرایانه‌ای را به دانش آموزان خود ارائه دهند که در فیزیک، ریاضی، زیست شناسی، شیمی و سایر زمینه های علمی قابل استفاده است.
  • مراقبت های بهداشتی: هم اکنون شرکت‌هایی هستند که امکان چاپ اندام‌های بدن رو به صورت کاملاً واقع‌گرایانه دارا می‌باشند. چاپ سه بعدی اندام‌های بدن مزایای آموزشی بسیاری را برای پزشکان و بیمارانشان به ارمغان می آورد و علاوه بر افزایش کیفیت آموزش در علم پزشکی به بهبود ارتباط و تعامل میان پزشک و بیمار نیز کمک شایانی می‌کند.
  •   نظامی: مدل‌های چاپ شده‌ی سه بعدی این امکان را برای نظامیان فراهم می‌کند که با موفقیت و دقت با نمونه‌هایی سه بعدی از وسایل نظامی، آموزش ببینند. چاپ سه بعدی برای آموزش‌های اولیه و ضروری به غیرنظامیان نیز بسیار سودمند مؤثر است.
  •   مد (فشن): پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک شاهد لباس‌های تولید شده با چاپ سه‌بعدی در بازارهای جهانی خواهیم بود. این روش، تولیدی مقرون به صرفه محسوب می‌شود و هزینه‌های نیروهای انسانی را به حداقل می‌رساند.

 صنعت چاپ سه بعدی را می توان در هر سازمان و صنعتی وارد کرد؛ از نوآوری های پیشگامانه تا نیازهای روزمره. بهترین نکته درباره‌ی صنعت چاپ سه‌بعدی این است که هنوز بسیاری از پتانسیل‌های آن دست‌نخورده باقی مانده است و این یعنی فرصت بی‌نظیری برای شما جهت به دست گرفتن بازار و پیشرو شدن در صنعت چاپ سه‌ بعدی!‌

۶. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ( VR/AR )

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ( VR / AR ) در حال حاضر و با روی آوردن صنایع و سازمان‌ها به تحول دیجیتال به دوران اوج خود رسیده‌اند. به یاد داشته باشید در حال حاضر این دو نوآوری دور از دسترس نیستند، در واقع، اکنون به طور گسترده در حوزه‌های سرگرمی و ساخت به کار گرفته شده‌اند. با این حال، این بدان معنا نیست که بازار نمی‌تواند از نوآوری بیشتری استفاده کند و دیگر رقابت در این حوزه بی‌فایده است، درست برعکس! هنوز پتانسیل‌های کشف نشده‌‌ی متعددی در حوزه‌ی AR/VR وجود دارند. برای درک اینکه کاربردهای احتمالی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سفر دیجیتال چه خواهد بود، بیایید نگاهی به مفاهیم موجودی که در صنایع کلیدی اعمال می شود، بیاندازیم:

  • خودروسازی : BMW و Jaguar Land Rover از واقعیت مجازی برای آزمایش طراحی بصری مدل‌های جدید خودروهایشان استفاده می‌کنند و آزمایش‌های اولیه‌ی عملکرد خودروها را نیز به وسیله‌ی این دو فناوری جدید انجام می‌دهند.
  • مراقبت‌های بهداشتی: هنوز بحث و جدل‌های زیادی در جامعه‌ی پزشکی در مورد فواید واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای مغز انسان در جریان است با این‌حال اکنون برخی از بیمارستان‌ها از واقعیت مجازی برای تسکین درد بیماران استفاده می‌کنند.
  • خرده فروشی: eBay اخیراً یک فروشگاه بزرگ واقعیت مجازی راه اندازی کرده است که در آن مشتریان می‌توانند لباس‌ها را امتحان کنند! و کالاها را به طور کامل بررسی نمایند. درنتیجه این فقط مد نیست که متحول می‌شود؛ سال گذشته، eBay در همکاری با فروشگاه استرالیایی Myer، «اولین فروشگاه بزرگ واقعیت مجازی جهان» را راه اندازی کرد. آیا به کاربردن واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آینده‌ی خرید خواهد بود؟ 
  • گردشگری: گردشگران می توانند قبل از خرید بلیط برای مقاصد توریستی مدنظرشان، محل اقامت و جاذبه‌های گردشگری را با کمک واقعیت مجازی و افزوده امتحان کنند و تصمیم بگیرند که آیا گردشگری با واقعیت مجازی کافی بوده یا نیاز به یک تعطیلات واقعی هم دارند؟!

واقعیت مجازی به کاربران اجازه می‌دهد تا قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، خدمات یا محصول را امتحان کنند. علاوه بر آن، می توان از VR به عنوان یک سرویس مستقل برای اهداف سرگرمی یا آموزشی استفاده کرد. 

۷. رویکرد اکوسیستمی به تحول دیجیتال و فناوری

برای ایجاد یک کسب و کار دیجیتال و بلندمدت، سازمان‌ها و صنایع باید فراتر از محصول فکر کنند و به جای آن، پیاده‌سازی‌های انواع فناوری‌های جدید در بلندمدت را در نظر بگیرند. بیایید پلتفرم مجازی Slack را به عنوان مثال در نظر بگیریم.
این برنامه در سال ۲۰۱۳ میلادی راه اندازی شد، اما تیم Slack حتی پس ازینکه عنوان سریع‌ترین توسعه‌ی ابزاری در سال ۲۰۱۳ میلادی را از آن خود کرد از تلاش دست نکشید. درعوض، یک پلتفرم کامل راه اندازی کرد که در آن توسعه‌دهندگان و مدیران پروژه می توانند محصولاتشان را ایجاد و آن را مدیریت کنند. تیم اسلک Slack مخاطبان هدف خود را تجزیه و تحلیل کردند و پس از اینکه متوجه شدند اکثر کاربرانشان در زمینه‌ی فناوری اطلاعات IT کار می‌کنند، یک پلتفرم اختصاصی ایجاد کردند که نیازهای مربوط به تیم‌های فناوری اطلاعات را برآورده می کند.

برای ایجاد راهکارهای بلندمدت، صاحبان مشاغل، باید جنبه های زیر را در نظر بگیرند:

  • ادغام افزونه‌ها و پلاگین‌ها: شما باید کاربران را قادر سازید تا عملکرد‌ها را به صورت یکپارچه با نیازهای خود تطبیق دهند.
  • ایجاد راهکارهای چند پلتفرمی: شما باید بتوانید ابزار خود را به سایر سرویس‌های پرمخاطب متصل کنید و با قابلیت‌‌های آن یکپارچه شوید.
  • تولید ابزارهای اضافی: شما می توانید خودتان افزونه‌هایی بسازید و آن‌ها را به عنوان محصولی اضافه برسازمان درکنار پیشنهاد اصلی خود بفروشید.

۸. تکثرگرایی ممنوع! 

ایجاد یک راهکار همه‌کاره مدتی است که دیگر رویکرد کارآمدی محسوب نمی‌شود. در آینده، با روندهای گسترده‌ی شخصی‌سازی، به نظر نمی‌رسد که این اوضاع زیاد تغییر کند در نتیجه در دوران تحول دیجیتال بازار، تخصص‌گراتر خواهد شد و در هر صورت، سازمان‌ها و صنایع باید بیشتر از قبل، بخش‌های هدف خود را دقیق‌تر و در حوزه‌های مشخص‌تر تعریف کنند. 

می توانید با تکمیل مراحل زیر، جایگاه خاص خود در بازار را تعیین کنید:

  • تجزیه‌و‌تحلیل تقسیم‌بندی‌ها: مشخص کنید که چه نوع محصولات جداگانه و پیشنهادات تخصصی را می‌توانید به هر بخش کوچک ارائه دهید.
  • مجموعه‌ای از مزایای شخصی‌سازی شده ارائه دهید: مجموعه ای از مزایا را ارائه دهید که متناسب با نیازهای خاص هر بخش باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که طراحی نهایی تفاوت‌های مخاطبان هدف شما را منعکس می کند: طراحی نهایی محصول یا خدمات شما باید تفاوت‌های مخاطبان هدف شما را در نظر بگیرد.
  • تیم پشتیبانی خود را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم نمایید: تیم پشتیبانی خود را به واحدهای کوچکتر تقسیم کنید که به درخواست‌های مخصوص بخش‌های مختلف به صورت جداگانه رسیدگی کنند.

هدف خود را بر ایجاد چندین محصول به طور همزمان قرار ندهید؛ در عوض، راهکارهایی خاص را یک به یک انتخاب و اجرا نمایید.

تجزیه و تحلیل داده‌ها ( Data Analytics )

تجزیه و تحلیل داده‌ها برای سازمان‌ها و صنایع این فرصت را به وجود می‌آورد تا از اشتباهاتشان جلوگیری کنند و از ضررهای مالی در امان بمانند. تجزیه و تحلیل داده‌ها، باید هسته‌ی اصلی برنامه‌ها و استراتژی‌های شما در سفر دیجیتال باشد.

کارکردهای اصلی تجزیه و تحلیل داده‌ها:


  • پایگاه داده: اطلاعات در راهکارهای فناوری پیاده سازی می شوند و به طور فعال برای عملیات داخلی مانند لجستیک، مدیریت انبار، بازاریابی و... استفاده می شوند.
  • گزارش: دیدگاه‌های مبتنی بر داده‌ها در گزارش‌ها گردآوری می‌شوند و در تعاملات و استراتژی کسب‌وکار استفاده می‌گردند.
  • مدیریت عملکرد: سازمان‌ها و صنایع داده‌هایی را در مورد عملکرد و بازده کاری تیم جمع‌آوری می‌کنند و شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI اولیه را با نتایج ارائه شده مقایسه می نمایند.
  • پیش بینی: تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، خطاهای مشکل‌ساز آینده را پیش‌بینی می‌کنند و تا بدین ترتیب مدیریت ریسک بهتری داشته باشید.
  • چشم‌انداز:‌ پس از شناسایی یک مشکل بالقوه، سیستم، راهکارهایی مبتنی بر داده‌ به شما ارائه می‌دهد. معمولاً چنین سیستم‌هایی دارای الگوریتم‌های ML هستند؛ الگوریتمی که دیدگاهی دقیق و هوشمندانه با توجه به داده‌های گردآوری شده ارائه می‌دهد.  

سیستم حسابداری و مدیریت مالی

ابزارهای مدیریت مالی و حسابداری خودکار، توانایی به‌روز رسانی سریع بودجه‌ها، درآمدها، هزینه‌ها و سود را دارند و این اطلاعات را به سرعت در اختیار سازمان‌ها و صنایع قرار می‌دهند. کارکرد اصلی نرم‌افزارهای مدیریت مالی و حسابداری در حوزه‌ی کارهای مربوط به بودجه، گزارش دهی‌های مالی، داشبوردهای مشتریان و اسناد مالیاتی است.


سرمایه‌گذاری بر روی نرم‌افزارهای یکپارچه‌ی مدیریت مالی وحسابداری، یک سرمایه گذاری ضروری برای هر کسب‌وکار رو به رشدی است. هنگامی که تعداد جریان‌های درآمدی به همراه سرمایه گذاری‌های منظم رشد می کنند، باید پایداری همه‌ی راهکارهای اقتصادی پیاده شده را به طور منظم پیگیری کنید. همچنین، شما باید نتایج و تأثیرات مالی تحول دیجیتال را در قالب آمار، ارقام و گزارش‌ها ببینید. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نرم‌افزارهای یکپارچه‌ی مدیریت مالی و حسابداری این است که بررسی منظم این نتایج را برای شما راحت‌تر و عینی‌تر می‌سازند. 

سیستم‌ها: برنامه‌ریزی منابع سازمانیERP، مدیریت اسناد و دیجیتال


سیستم ERP  یا همان برنامه‌‌ریزی منابع سازمانی یک پلتفرم متمرکز و یکپارچه است که تمام عملیات اصلی شرکت، از منابع انسانی تا لجستیک و یا حتی تدارکات را در خود دارد و این عملیات را با مدیریت ارتباط با مشتری CRM، مدیریت مالی و ابزارهای تحلیلی  ترکیب می‌کند. ERP در واقع یک پلتفرم همه کاره است که در آن به مهم‌ترین ابزارهای مربوط به کسب‌وکارتان دسترسی دارید. با این حال، جنبه‌ی منفی استفاده از EPR این است که چنین سیستمی بسیار پیچیده است و درنتیجه مدتی طول می‌کشد تا کارکنان به کارکردهای گسترده‌ی آن عادت کنند و البته پیاده‌سازی و پشتیبانی آن نیز هزینه‌ی بالایی دارد.

برای مدیریت اسناد، بهتر است از نرم افزاری اختصاصی و جداگانه استفاده کنید چراکه گزینه‌های سفارشی‌سازی با جزییات بیشتری را به شما ارائه می‌دهند و قیمت آن نیز کمتر از یک راهکار پیچیده و همه جانبه مانند ERP است. روش پیشرو برای مدیریت اسناد، گردش اسناد است یعنی سیستمی از فعالیت‌های دیجیتال که ایجاد، ویرایش، مدیریت و ذخیره‌سازی اسناد را به صورت خودکار انجام می‌دهد و دارای سطوح دسترسی است.


درباره‌ی ERP بیشتر بدانید: عوامل کلیدی در انتخاب و اجرای موفقERP


روش استخراج، تبدیل، بارگذاری موسوم به ETL

نرم افزارهای یکپارچه نمی‌توانند جایگزین چارچوب‌ها و روش‌های مدیریت داده‌های یکپارچه شوند. به یاد داشته باشید، تحول دیجیتال به چارچوبی درست برای مدیریت داده و پیاده سازی‌های فناورانه متکی است و شما برای تحول دیجیتال موفق، به هر دوی این موارد نیاز دارید.

رایج‌ترین چارچوب مدیریت داده‌ها به عنوان Extract-Transform-Load یا ETL شناخته می‌شود. 

این چارچوب سه مرحله دارد که به ترتیب عبارتند از:


  • استخراج: داده‌ها از پایگاه داده خارج می‌شوند. از کانال‌های مختلف جمع‌آوری شده و برای پردازش آماده می‌گردند.
  • تبدیل: داده‌های استخراج شده پردازش می‌شوند. به طور معمول، تبدیل به معنای تغییر در اندازه یا فرمت فایل‌ها است. در این مرحله داده‌ها را با سایر پایگاه‌های داده یا الگوریتم‌ها سازگار می‌کنند.
  • بارگذاری: داده‌های استخراج شده و تبدیل شده، در پایگاه داده‌ی نهایی بارگذاری می‌شوند.

دلایل استفاده از چارچوب ETL:


  • این چارچوب امکان خواندن داده‌ها از انواع مختلف پایگاه‌های داده و انتقال همزمان هزاران موضوع و هدف را فراهم می‌کند.
  • امکان اتصال به کتابخانه‌های مختلف و دسترسی‌ به مخزن اَبَرداده‌های این کتابخانه‌ها. 
  • نگهداری بسیار ارزان‌تر، چراکه همیشه می‌توانید آزادانه داده‌ها را بسته به عملیاتی که انجام می‌دهید، از یک مخزن ذخیره به دیگری ارسال کنید.
  • ETL برای پردازش و تحلیل داده‌های پیچیده بهترین عملکرد را دارد چراکه اگر چندین مجموعه داده دارید، باید آن‌ها را به یک مخرج مشترک برسانید و چارچوبETL برای چنین اهدافی عالی است.


هوش تجاری و تجزیه و تحلیل توصیفی

تجزیه و تحلیل توصیفی تلاش می‌کند تا گزارش‌های مفصلی با چندین زمینه برای یک داده‌ی عددی ارائه دهد. برای مثال، اگر می خواهید یک گزارش فروش تهیه کنید، نرم افزار تجزیه و تحلیل توصیفی نه تنها میزان فروش را محاسبه می‌کند، بلکه این اعداد را در مقایسه با ماه، فصل و سال گذشته نیز تجزیه و تحلیل می‌نماید. شما همچنین خواهید دید که چه مقدار زمان و پول برای دستیابی به چنین نتایجی صرف شده است.

در زمینه‌ی هوش تجاری و تجزیه‌و‌تحلیل توصیفی می‌توانید از راهکارهای آماده مانند پلتفرم‌های Sisence یا Alteryx استفاده کنید یا یک API توصیفی و سفارشی بسازید. در واقع، گزینه دوم معمولاً عملکرد بهتری دارد، حتی اگر گران‌تر باشد. چراکه در بلندمدت، شما احتیاج دارید یک نرم افزار تجزیه‌و‌تحلیل کاملاً سازگار با مشخصات کسب‌وکار خود داشته باشید پس بهتر است اگر در ابتدای مسیر تحول دیجیتال هستید از همین حالا این نرم‌افزار را با توجه به ویژگی‌های کسب‌وکار خود سفارش دهید. تجزیه‌وتحلیل رشته‌ای بسیار خاص است و باید به یاد داشته باشید که روش‌ها و الگوریتم‌ها از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است. این تفاوت‌ها میان رشته‌های مختلف و کسب‌وکارهای متفاوت حتی بیشتر هم می‌شود.


هوش مصنوعی AI برای تجزیه و تحلیل

الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تجزیه‌و‌تحلیل‌های شخصی‌سازی شده کاملاً مناسب هستند. صاحبان و مدیران مشاغل می‌توانند به قابلیت‌‌های هوش‌ مصنوعی برای تجزیه‌‌و‌تحلیل تکیه کنند و اگر در مورد بُردار توسعه‌ی کسب‌وکارشان مطمئن نیستند می‌توانند از توانایی‌های هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشین برای تعریف حرکات بعدی خود کمک بگیرند.

 بیایید نگاهی به برخی از نمونه‌های کاربرد هوش مصنوعی در هوش تجاری بیندازیم:


  • هاب‌اسپات HubSpot: از هوش مصنوعی برای مدیریت محتوا و شناسایی علایق مشتریان بالقوه استفاده می‌کند و موضوعات جالب و داغ روز را بر اساس تجزیه و تحلیل پیدا می‌کند و ازین موضوعات در وبلاگ خود بهره‌ می‌گیرد.
  • پینترست Pinterest: از یادگیری ماشین در تحویل محتوا، تنظیمات تبلیغاتی، تعدیل هرزنامه و تجزیه و تحلیل محتوا استفاده می کند.
  • تریدمارک‌ ویژن TrademarkVision: از تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی برای شناسایی لوگوهایی که مشابه علائم تجاری ثبت شده هستند استفاده می کند.

چگونه از هوش مصنوعی AI برای تجزیه و تحلیل استفاده کنیم؟


  • تجزیه و تحلیل رفتاری با هوش مصنوعی: هوش مصنوعی می تواند اقدامات کاربران را در وبسایت پیگیری کند و براین مبنا به شما گزاش‌هایی تحلیلی ارائه دهد.
  • مدیریت عملکرد: هوش مصنوعی در تعیین بهره‌وری اعضای تیم کار بزرگی انجام می‌دهد. همچنین می‌تواند مشاوره‌ای شخصی‌سازی شده در مورد نحوه‌ی عملکرد و بازدهی کاری کارمندان ارائه دهد.
  • سیستم های توصیه: مدیران کسب‌وکار نمی‌توانند در همه‌ی زمینه‌های مدیریتی کسب‌وکار خود متخصص باشند. شما به عنوان یک مدیر نمی‌توانید اشراف و مهارتی کامل در توسعه‌ی نرم افزار، لجستیک، جزئیات تولید، جزئیات خرده فروشی تبلیغات داشته باشید. هوش مصنوعی می‌تواند این شکاف را کم کند و به صاحبان مشاغل را از نقاط ضعفشان آگاه و به آن‌ها مشاوره دهد.

با این حال، شایان ذکر است که حتی اگر تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی بی‌طرفانه باشد، ممکن است افرادی که آن‌ها را پیاده‌سازی می‌کنند، بی طرف نباشند. بنابراین، شما باید از تصمیمات خود آگاه باشید و مطمئن شوید که استراتژی‌های شما با دیدگاه‌های مبتنی بر داده در تضاد نیستند. یافتن خط باریک بین تکیه بر فناوری و ایجاد ابتکار و خلاقیت به زمان و آموزش نیاز دارد حتی اگر سیستم‌های مدرن و امروزی بسیاری از کارها را برای شما آسان کرده باشند. 

نتیجه‌گیری:

تحول دیجیتال یک سفر مداوم است که بر اساس ایده‌پردازی و آزمایش مداوم شکل می‌گیرد. یک سازمان یا صنعت نمی‌تواند پس از اجرای یک نوآوری متوقف شود. در واقع، پروژه‌های فناوری جدید باید در همه حال در حال انجام باشند. در غیر این صورت، برای کسب و کار دشوار خواهد بود که به تأثیری بلندمدت دست یابد.
قبل از آوردن نوآوری برای مشتری، باید تغییراتی را در تیم و سازمان خود اعمال کنید. با معرفی ابزارهای نوآورانه به مدیران پروژه‌ی خود شروع کنید. کارکنان باید بدانند که سازمان یا صنعت شما در بلندمدت چه اهدافی دارد و کارکنان چه تأثیر و وظیفه‌ای در این سفر دیجیتال دارند. 

با نوآوری در نحوه‌ی تعامل با مشتریان خود شروع کنید: نرم‌افزار CRM، تجزیه و تحلیل اَبَرداده‌ها و چت‌بات‌ها را پیاده‌سازی کنید. می‌توانید محصول جدیدی را توسعه دهید که به طور کامل بر اساس رویکردی نوآورانه و خلاقانه باشد.

چندین مسیر وجود دارد که یک سازمان یا صنعت می‌تواند برای تحول دیجیتال طی کند. بهترین راه برای تعیین این نقطه، ایجاد استراتژی خود، تجزیه و تحلیل بازار و مشتریان است. به دنبال راهکارهایی برای مسائل ضروری باشید و گردش کار خود را با فناوری بهینه کنید؛ این کار باید اولویت اول شما باشد. اتود در سفر دیجیتال بهترین همراه شما خواهد بود چراکه از پیچیدگی‌ها و نوآوری‌های تحول دیجیتال به خوبی آگاهی دارد و به شما برای داشتن تحول دیجیتالی موفق اطمینان می‌دهد.

منابع: 

بررسی قابلیت‌های سرویس‌های پامیکا
بررسی خدمات و امکانات اتود
مقاله‌ی What Is Digital Transformation: Strategy, Trends, Implementation
از وبسایت jelvix.com
 


Pamika Content Team 15 سپتامبر 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment