بهترین زنجیره تأمین در دنیای امروز

تحول دیجیتال روابط موجود در زنجیره‌ تأمین را تغییر می‌دهد
9 اوت 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet
خلاصه: فناوری‌های دیجیتال به سازمان و صنایع‌ها این امکان را می‌دهند که اطلاعات و دارایی‌های زنجیره تأمین را به روش‌های جدید به اشتراک بگذارند. برای مثال، تحول دیجیتال سبب می‌شود تا سازمان‌ها و صنایع بتوانند در فضای انبار و ظرفیت حمل و نقل شریک شوند. اما ایجاد این فرصت‌های جدید در زنجیره تأمین‌ نیاز به مدیران مسئول توسعه‌ی روابط زنجیره تأمین برای تسهیل همکاری، آزمایش و اعتماد در سراسر مرزهای سازمانی دارد.


تحول دیجیتال در کسب‌وکارها در حال ایجاد محصولات، فرآیندها و خدمات جدیدی است. اما برای ارائه‌ی این پیشنهادهای جدید، سازمان‌ها و صنایع باید روش‌هایی را که در گذشته غیرممکن و ممنوع بود را به کارگیرند! به طور مثال اطلاعات و دارایی‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند چراکه ارائه‌ی خدمات دیجیتالی ممکن است نیازمند به اشتراک‌گذاری دارایی‌های فیزیکی مانند فضای انبار با رقبای کسب‌وکارتان باشد.

این به معنای آن است که سازمان‌ها و صنایع برای تسهیل همکاری، آزمایش و اعتماد در مرزهای سازمانی، باید نحوه‌ی تعامل و مدیریت روابط خود با دیگر نهادهای زنجیره تأمین را تغییر دهند. برای مثال، مدیران مسئول توسعه‌ی روابط زنجیره تأمین، مانند مدیران مالی‌ یا مدیران تأمین، باید ذهنیتی منعطف و پذیرای تغییر داشته باشند تا بتوانند همکاری، آزمایش روش‌های جدید و اعتماد را در میان تمامی مناسبات موجود در زنجیره تأمین گسترش دهند. 

پیشنهاد پامیکا برای آشنایی بیشتر با تحول دیجیتال:

 تحول دیجیتال چیست و چگونه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

تحول دیجیتال و بازتعریف روابط

تحول دیجیتال و فرصت‌هایی برای بازتعریف روابط زنجیره تأمین

تحول دیجیتال در فرآیند زنجیره تأمین به تعاملاتی نوین برای همکاری و پیش‌بینی احتیاج دارد. به عنوان نمونه لازم است تا با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین و اطلاعات زمان واقعی، الگوهای خرید را شناسایی کنید و پارامترهای جدیدی را که بر تقاضا تأثیر می‌گذارند، شناسایی نمایید. برای بهره‌برداری کامل از این فرصت‌ها و امکانات، سازمان‌ها و صنایع باید با تأمین‌کنندگان عمده و مشتریان خود تعاملات عمیق‌تری داشته باشند و بررسی دقیق‌تری بر روابط خود داشته باشند. 

بیایید یک مثال بزنیم تا ببینیم تحول دیجیتال چگونه روابط موجود در زنجیره تأمین را بازنویسی می‌کند: تولید پستانک هوشمند برای نوزادان اطلاعاتی درباره سلامت آنان، مانند دمای بدن و داروها جمع‌آوری می‌کند؛ تولیدکنندگان این محصول، تأمین‌کنندگان و خرده‌فروشان می‌توانند از این جریان‌های جدید تولید داده برای بهبود محصول فعلی و ایجاد محصولات جدید استفاده کنند. اما استفاده‌ی مفید و درست ازین داده‌ها  نیازمند برقراری روابط همکاری گسترده‌تر است. به عنوان مثال، فروشندگان می‌توانند به مشتریان خود، ثبت نام رایگان در یک اپلیکیشن را هدیه دهند که استفاده از پستانک را نظارت می‌کند. تولیدکننده و تأمین‌کنندگان می‌توانند با گردآوری و تجزیه تحلیل داده‌های این اپلیکیشن برای توسعه‌ی لوازم جانبی سفارشی بر اساس نحوه‌ی استفاده ازین پستانک هوشمند استفاده کنند.

نمونه‌هایی از خدماتی که پس از تحول دیجیتال نیاز به تعریف روابط جدید دارند، ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال هستند. این پلتفرم‌ها، برای بهره‌برداری و سودده کردن سرمایه‌ها و منابع سازمان‌ها و صنایع نیازمند بازتعریف روابط در زنجیره تأمین و ایجاد چابکی و انعطاف پذیری در این زنجیره هستند. در واقع تحول دیجیتال نشان می‌دهد که چگونه دینامیک تعاملات بین سازمان‌ها و صنایع در جهان امروز در حال تغییر و دگرگونی است.

پامیکا برای زنجیره‌ تأمین پس از مشاوره و آشنایی با ابعاد مختلف کسب‌وکارتان به شما راهکار دیجیتال ارائه می‌کند. اگر مایل به تحول دیجیتال سازمان یا صنعت خود هستید پیشنهاد پامیکا به شما، بهره‌مندی از خدمات و راهکارهای اتود است. تنها کافی‌ست به وبسایت اتود رفته، زمان مشاوره را ثبت کنید و بعد برای آغاز سفر دیجیتال آماده شوید! 

مدیرانی برای گسترش مرزهای کسب‌وکار

مدیران برای تحول دیجیتال در فرآیند زنجیره تأمین باید چه رویکردی اتخاذ کنند؟

مدیرانی که مسئول ساخت و پیاده‌سازی روابط جدید همسو با تحول دیجیتال در زنجیره تأمین هستند، باید نسبت به روش‌های غیرمعمول، جدید و خلاقانه‌ی کسب‌و‌کار پذیرا باشند. مدیران اجرایی در تحول دیجیتال باید قادر باشند به ارزش فرصت‌های غیرسنتی و دیجیتال پی ببرند، مناسب‌ترین شرکای خود را پیدا کنند و توافقاتی را ایجاد کنند که ارزش افزوده را بیشتر کنند و در عین حال خطرهای ناشی از ریسک را کاهش دهند. این بدین معناست که شرکت‌هایی که زنجیره تأمین خود را دیجیتالی می‌کنند یا قصد دارند این کار را انجام دهند، نیاز به ترویج نقش‌های جدید و سیستم‌های پشتیبان جدید دارند. در زیر چند نمونه از این رویکردهای نوین و خلاقانه را به صورت مطالعه‌ی موردی برای شما ذکر کردیم:

شناسایی فرصت‌های همکاری

مدیران باید برای به‌کارگیری راه‌های نوین به منظور بهره‌برداری از روابط و همکاری‌های جدید، از جانب سرمایه‌گذاران و سهامداران تشویق و حمایت شوند. شرکت‌های فناوری اطلاعات و سازمان‌هایی که خدمات دیجیتالی ارائه می‌دهند باید به طور مداوم فناوری‌های جدید را آزمایش کنند و رویکردهای نوین را به صورت آزمایشی در تعامل با شرکای خود و مشتریان به‌کارگیرند. به عنوان مثال والمارت درحال حاضر با همکاری TikTok و استفاده از قابلیت پخش زنده، تجربه‌هایی جدید در خرید را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی تحول دیجیتال:

 چگونه نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) تسریع‌کننده‌ی تحول دیجیتال است؟

ایجاد شاخص‌های کلیدی KPIs جدید

ایجاد KPIs برای اندازه‌گیری دستاوردهای همکاری‌های جدید

هنگام تحول دیجیتال مدیران نیاز به گسترش دامنه شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) خود دارند تا بتوانند فرصت‌های ایجاد شده توسط تحول دیجیتال را بررسی کنند. به عنوان مثال، به جای پیگیری شاخص‌های معمول مانند تحویل به موقع، سرویس GoLocal والمارت به دنبال اندازه‌گیری نتایج حاصل از برنامه‌ریزی‌های کلان در دسته‌بندی و مدیریت تحویل‌هاست چراکه اندازه‌گیری این نتایج تا قبل از تحول دیجیتال در فرآیند زنجیره‌ی تأمین برای سازمان‌ها و صنایع قابل دسترس نبود. اندازه‌گیری‌هایی ازین دست، پیش‌بینی موفقیت یا شکست یک روند را واضح‌تر نشان می‌دهند و درک مقیاس و میزان اثر تحول دیجیتال در زنجیره‌ تأمین را بهتر مشخص می‌کنند.

برای مطالعه‌ی عمیق‌تر تحول دیجیتال: ۴ اصل برای تحول دیجیتال موفقیت‌آمیز

عقد قراردادهایی متناسب با شرایط

ویژگی‌های قراردادهای کاری در عصر دیجیتال 

تحول دیجیتال و جوامع کاربرانی که ایجاد می‌کند، سازمان‌ها و صنایع را قادر می‌سازد تا سیستم‌های قراردادی را به سرعت با شرایط جدید بازار هماهنگ کنند. به عنوان مثال، Flex Pulse، یک پلتفرم مبتنی بر ابر است که توسط شرکت خدمات تولید لوازم الکترونیکی Flex ایجاد شده است. Flex Pluse دسترسی به عملیات تولید خود در سراسر جهان را امکان‌پذیر می‌کند و همچنین سیستم قرارداد‌های دیجیتالی Flex را نیز پشتیبانی می‌کند. Flex Pluse قراردادها را به صورت دیجیتالی ذخیره و مدیریت می‌نماید و عملیات‌هایی را که شامل Flex، تأمین کنندگان و مشتریانش است، در زمان واقعی نظارت می‌کند. شرایط قراردادها ابر اساس اهداف جدید و برای هماهنگی با شرایط بازار به سرعت تغییر می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های Flex Pluse استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای پیگیری عملکرد تأمین کنندگان و شناسایی فرصت‌های بهبود کارایی فرآیند‌های مشترک به خصوص در زنجیره تأمین است. فرصت‌های جدید و پربازده پس از شناسایی و تایید به سرعت به شرایط قراردادها افزوده می‌شوند.

آیا شما نیز از طرفداران بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی در کسب‌وکارها هستید؟

 پیشنهاد پامیکا به شما مطالعه‌ی این مقاله است: 

چگونه هوش مصنوعی کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد؟


از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در دوران جدیدی که تحول دیجیتال آن را خلق می‌کند، مدیرانی هستند که جسارت و شجاعت ایجاد مرزهای جدید را در همکاری و شراکت دارند. در سفر دیجیتال امروز وجود این مدیران ضروری ست و بدون آن‌ها سازمان‌ها و صنایع با مشکل روبه‌رو خواهند شد.


منابع:

بررسی قابلیت‌های پامیکا
بررسی خدمات و امکانات اتود
مقاله‌ی Digital Transformation Is Changing Supply Chain Relationships
از وبسایت Harvard Business Review



Pamika Content Team 9 اوت 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment