چگونگی تحول مشاغل در سال جدید

تحول دیجیتال چگونه بر تحول مشاغل اثر گذاشته است؟
16 آوریل 2024 by
Pamika Content Team
| No comments yet

تصمیم‌های حرفه‌ای و انتخاب‌های شغلی معمولاً‌ در ابتدای سال جدید نقش پررنگی به خود اختصاص می‌دهند. در این مقاله قصد داریم از تحولی صحبت کنیم که در چند سال اخیر به ویژه سال جدید در دنیای مشاغل ایجاد شده است. اگر قصد دارید تا در سال جدید فرصت‌های شغلی بی‌نظیری داشته باشید و در کار و حرفه‌ی خود پیشرفتی معنادار کنید خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. 

با خواندن این مقاله با تحول‌های کاری در سال‌های اخیر آشنا می‌شوید و می‌توانید هوشمندانه‌تر از رقبا در بازار کار عمل کنید. 

نیری کریشی استاد توسعه در دانشگاه سوری، چندین روند کلیدی را که در حال تحول روش کار فارغ‌التحصیلان در سال‌های آینده است، بررسی می‌کند.


جهان کار به طور مداوم در حال تحول است و در چند سال اخیر شاهد تغییرات مهمی در روش کار بوده‌ایم. از ظهور کار از راه دور تا استفاده‌ی افزایشی از اتوماسیون و هوش مصنوعی، پیاده‌سازی تحول دیجیتال در سازمان‌ها و... این رویکردهای نوین آینده در حال شکل دادن به آینده‌ی کار هستند. این مقاله برخی از این روندهای کلیدی و تأثیر آن‌ها را بررسی خواهد کرد.

۱. دورکاری

 یکی از بزرگترین تغییراتی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم، ظهور کار از راه دور یا همان دورکاری است. ویروس کووید-۱۹ این روند را شتاب داده است، با اینکه برخی شرکت‌ها مجبور شدند دورکاری را بپذیرند تا کارمندان خود را در امان نگه دارند. با این حال، حتی قبل از ویروس کرونا و به ویژه با افزایش روزافزون تحول دیجیتال در سازمان‌ها و صنایع، دورکاری کم‌کم داشت به روشی بهینه و محبوب تبدیل می‌شد. پیشرفت‌های فناوری در حال حاضر دورکاری را آسان‌تر از همیشه کرده‌اند تا افراد بتوانند از هر جای جهان با یکدیگر کار کنند. 

۹ راه برای انگیزه دادن به کارمندان دورکار


دورکاری برای کارکنان و کارفرمایان چندین مزیت دارد. برای کارکنان، می‌تواند انعطاف پذیری بیشتری فراهم کند، در واقع دورکاری به کارکنان اجازه می‌دهد که از خانه یا هر مکان مناسب دیگری کار کنند. این روش کاری ممکن است به کاهش استرس و بهبود تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌ای نیز منجر شود. برای کارفرمایان، دورکاری می‌تواند منجر به صرفه جویی در هزینه شود، زیرا آن‌ها نیازی به حفظ یک فضای دفتر فیزیکی نخواهند داشت. همچنین ممکن است منجر به افزایش بهره‌وری شود، زیرا کارکنان قادر به کار در محیطی هستند که برای آن‌ها راحت‌تر است.
در سال جدید و سال‌های آینده، احتمالاً دورکاری به طور محسوسی رایج‌تر خواهد شد. بسیاری از شرکت‌ها با دورکاری یا کار به صورت هیبریدی، ادامه داده‌اند و بسیاری از کارکنان انتظار دارند شرکت‌ها این روش کار را پذیرفته و به آن عمل نمایند.

۲. توافق‌های کاری منعطف

توافق‌های کاری منعطف چه نقشی در تحول کارها ایجاد می‌کند؟‌

کار انعطاف‌پذیر نه تنها شامل دورکاری است، بلکه ساعات کاری منعطف، اشتراک شغلی و سایر توافقاتی را نیز در بر می‌گیرد که به کارکنان امکان می‌دهد کنترل بیشتری بر تعادل کار و زندگی خود داشته باشند.

توافق‌های کاری انعطاف‌پذیر می‌توانند به بهبود رضایت شغلی و کاهش استرس کمک کنند. همچنین می‌توانند به جذب و حفظ استعدادهای برتر، به‌ویژه در میان کارکنان جوان‌تر که به تعادل بین کار و زندگی اهمیت می‌دهند، کمک کنند.

با روی آوردن تعداد بیشتری از شرکت‌ها به توافق‌های کاری انعطاف‌پذیر، می‌توان انتظار داشت که از روز کاری سنتی ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر فاصله بگیریم. در عوض، کارکنان کنترل بیشتری بر برنامه کاری خود خواهند داشت و ممکن است بتوانند به روشی کار کنند که برایشان راحت‌تر و پربارتر باشد. 

تحول دیجیتال، امکان دورکاری را برای اکثر گروه‌های کاری ایجاد کرده است و سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با کمک قابلیت‌ها و راهکارهای نرم‌افزاری تحول دیجیتال، به آسانی امکان توافق‌های کاری منعطف را ایجاد کنند. 

پامیکا راهکارهای متنوعی برای سازمان‌ها و صنایع بزرگ، متوسط و کوچک و گروه‌های شغلی مختلف ارائه

 می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی راهکارها، بهترین و بهینه‌ترین راهکار متناسب با فضای شغلی خود

 را انتخاب کنید. همچنین برای دریافت مشاوره‌ی تخصصی در زمینه‌ی تحول دیجیتال در این لینک، با تعیین قرار

 ملاقات از مشاوره‌ی رایگان متخصصین گروه فناوری اطلاعات اتود بهره‌مند شوید. 


۳. اقتصاد گیگ

اقتصاد گیگ چیست و چه تأثیری در تحول کارها دارد؟‌

اقتصاد گیگ یا gig economy را می‌توان یک بازار آزاد دانست. افراد در این بازار، بدون اینکه به صورت ثابت یا برای مدت طولانی در استخدام سازمان یا کارفرمایی باشند، در ازای انجام یک پروژه یا کار کوتاه‌مدت دستمزد می‌گیرند. 

اقتصاد گیگ مرتبط با کنترل بیشتر بر برنامه‌ی کاری، اقتصاد گیگ به تعداد رو به رشد کارکنانی اشاره دارد که خوداشتغال هستند یا به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند. اقتصاد گیگ به لطف پیشرفت‌های فناوری امکان‌پذیر شده است، فناوری‌هایی که برقراری ارتباط با مشتریان به صورت آنلاین را برای افراد آسان‌تر کرده‌اند.

برای مطالعه‌ی بیشتر: ۱۵ داده‌ی آماری درباره‌ی بازدهی کاری کارکنان



اقتصاد گیگ به کارگران انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتری بر کارشان ارائه می‌دهد. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به جای اینکه به یک کارفرمای واحد وابسته باشند، علایق خود را دنبال کنند. با این حال، اقتصاد گیگ می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی و ناامن هم باشد، زیرا در این نوع کار، افراد اغلب فاقد مزایا و حمایت‌هایی هستند که کارمندان اداری از آن‌ها برخوردارند، مانند بیمه درمانی و برنامه‌های بازنشستگی.

۴. اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI)

نقش اتوماسیون و هوش‌ مصنوعی AI در تحول کارها و مشاغل چیست؟ 

یکی دیگر از روندهای مهم، استفاده روزافزون از اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI) است. پیشرفت‌های فناوری باعث شده‌است که ماشین‌آلات بتوانند کارهایی را انجام دهند که قبلاً توسط انسان انجام می‌شد. این امر نگرانی‌هایی را در مورد از دست رفتن بسیاری از مشاغل به دلیل اتوماسیون ایجاد کرده است، اما در عین حال فرصت‌های جدیدی را نیز به وجود می‌آورد.

اتوماسیون و هوش مصنوعی AI می‌توانند به کسب‌وکارها برای افزایش کارایی و بهره‌وری کمک کنند. همچنین با توجه به اینکه ماشین‌آلات می‌توانند وظایف را سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان انجام دهند، به کاهش هزینه‌ها نیز کمک می‌کنند. با این حال، آن‌ها جایگزینی برای نیروی کار انسانی نیستند. در حالی که ماشین‌ها می‌توانند بسیاری از کارها را انجام دهند، اما قادر به تکرار خلاقیت، مهارت‌های حل مسئله و هوش هیجانی انسان نیستند.

با پیشرفت اتوماسیون و هوش مصنوعی AI ، به احتمال زیاد آن‌ها به طور فزاینده‌ای با محیط کار ادغام خواهند شد. این امر فرصت‌های شغلی جدیدی را به ویژه در زمینه‌های رباتیک، هوش مصنوعی و مهندسی نرم‌افزار ایجاد می‌کند. با این حال، ادغام و یکپاچه شدن اتوماسیون و هوش‌ مصنوعی با محیط کار نیازمند آن است که کارکنان مهارت‌های جدیدی بیاموزند و مهارت‌های پیشین خود را نیز توسعه داده و به‌روز کنند تا بتوانند خود را با شیوه‌های کاری نوین تطبیق دهند.

۵. ارتقاء مهارت و بازآموزی

ارتقای مهارت و بازآموزی شاغلین و کارجویان امروزه تا چه اندازه اهمیت دارد؟‌

با فراگیرتر شدن اتوماسیون و هوش مصنوعی، کارکنان برای اینکه همچنان در نیروی کار مرتبط باقی بمانند، نیاز به توسعه مهارت‌های جدید خواهند داشت. برنامه‌های ارتقاء مهارت و بازآموزی با توجه به اینکه کارکنان به دنبال توسعه مهارت‌های جدیدی هستند که تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

پیشنهاد پامیکا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر:‌ تأثیر هوش مصنوعی AI بر مشاغل مختلف چیست؟‌



علاوه بر این، بسیاری از شاغلین ممکن است نیاز داشته باشند کل حرفه‌ی خود را تغییر دهند، زیرا مشاغل فعلی آن‌ها به صورت خودکار درآمده یا اضافی شده‌اند. برنامه‌های بازآموزی می‌توانند به کارکنان در انتقال به زمینه‌های جدید و توسعه مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت در مشاغل جدیدشان کمک کنند.

۶. تنوع، برابری و پذیرش

 نقش تنوع، برابری و پذیرش نیروی انسانی در محیط‌های کاری امروزه چگونه است؟‌

همانطور که امروزه شاهد تنوع زیادی در نیروی انسانی هستیم، شرکت‌ها باید بر تنوع، برابری و پذیرش  تمرکز کنند تا استعدادهای برتر را جذب و حفظ نمایند. امروزه کارجویان به دنبال شرکت‌هایی هستند که به ایجاد محیط کاری متنوع و پذیرا و برابر متعهد است. سازمان‌ها و صنایعی که به این ارزش‌ها اهمیت چندانی نمی‌دهند ناگزیر با خطر کمبود نیروی انسانی متعهد و حرفه‌ای روبه‌رو خواهند شد. 

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که تیم‌های متنوع نوآورانه‌تر و پربازده‌تر هستند و می‌توانند منجر به نتایج کسب و کار بهتری شوند. به عبارت دیگر، شرکت‌هایی که بر تنوع، انصاف و شاملیت تمرکز می‌کنند، احتمالاً در آینده برتری رقابتی خواهند داشت.

به طور خلاصه، اگرچه دنیای کار دارای تغییراتی است، با چالش‌های جدید فرصت‌های تازه نیز به وجود می‌آید. با حمایت از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای توسعه دانش و دیدگاه مناسب، آنها می‌توانند از این فرصت‌ها بهره مند شوند و آینده‌ای هیجان‌انگیز ایجاد کنند.

منابع:‌ 

بررسی قابلیت‌ها و امکانات پامیکا

بررسی امکانات و خدمات گروه فناوری اطلاعات اتود 

What employees are saying about the future of remote work, McKinsey & Company, 2021.
Examples of flexible working (Including their benefits), Indeed, 2023.
What is the gig economy and what's the deal for gig workers?, World Economic Forum, 2021.







Pamika Content Team 16 آوریل 2024
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment