مزیت‌های مدیریت زمان

19 آوریل 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان فرآیند سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی و تقسیم زمان بین فعالیت‌ها و اولویت‌های خاص است. 

از مزایای مدیریت زمان می‌توان از عادات بهتر و بهره‌وری بیشتر نام برد.

مدیریت واقع‌بینانه‌ی زمان برای شما در هر زمینه‌ای از زندگی مفید است و به شما این امکان را می‌دهد که بین نیازهای مهم زندگی مثل تفریح، معاشرت با خانواده، کار و پیشرفت و هدف و غیره تعادل برقرار کنید. مدیریت زمان، کنترل زمان و به حداکثر رساندن بهینه و مفید است. زمانی که صرف فعالیت‌های مهم می‌شوند به ما این امکان را می‌دهند که سریع‌تر به اهداف خود برسیم.

به مزایای انجام و تکمیل کار فکر کنید.
تمام دلایل و فواید انجام کار در زمان مقرر را بنویسید. هر چه دلایل تکمیل کار بیشتر باشد، میل شما برای آغاز کار شدیدتر و انگیزه‌ی درونی جهت تکمیل کار قدرتمندتر خواهد شد. اگر یک یا دو دلیل دارید انگیزه‌ی شما در سطح متوسطی است اما اگر ده یا بیست دلیل برای انجام کار بنویسید موتور محرک شما تبدیل به یک موشک فضانوردی خواهد شد و این انگیزه‌ی فراوان به شما کمک می‌کند که پایدار و منظم به سوی هدف حرکت کنید.

اگر هنوز برای مدیریت زمان و استفاده‌ی بهینه از ساعات ارزشمند عمرتان مجاب نشدید، هدف و کاری که انجام می‌دهید را بازنگری کنید. شاید رسالت دیگری در زندگی دارید.


مزیت‌های مدیریت زمان 



در تصویر فوق موارد مزیت‌های مدیریت زمان را به طور خلاصه مشاهده می‌کنید.

۱) کاهش استرس


یادگیری مدیریت زمان می‌تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. از آنجایی که می‌توانید بخش‌هایی از روز خود را برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فضایی را برای بی‌نظمی‌ها یا مسائلی که ممکن است باعث استرس شوند، باقی بگذارید.
به عنوان مثال اگر فکر می‌کنید که یک پروژه ممکن است بیشتر از برنامه‌ریزی اولیه طول بکشد، زمان بیشتری را برای آن کار در نظر بگیرید همچنان می‌توانید مطمئن باشید زمان دارید که همه چیز را تمام کنید و به شما کمک می‌کند که آرام بمانید.
برنامه‌ریزی فعالیت در بستر پامیکا به شما ابزارهایی را ارائه می‌دهد که با تکنیک‌های درست، کارهای خود را اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کنید و برای انجام آنها زمان واقعی‌تری را پیش‌بینی کنید.

 

۲) افزایش بهره‌وری


مدیریت درست و واقعی زمان شما را قادر می‌سازد تا به سطوح بالاتری از عملکرد و بهره‌وری دست یابید. وقتی هوشمندانه‌تر کار می‌کنید و نه سخت‌تر، در زمان کمتری به نتایج بهتر می‌رسید. هوشمندانه کار کردن به شما این امکان را می‌دهد کارهای بیشتری انجام دهید و سریغ‌تر به اهداف خود برسید. برای بهره‌وری بیشتر در وقت خود مهم است که اولویت‌های روزانه مشخص شود تا بیشترین زمان خود را روی آنها بگذارید.

در نرم‌افزار مدیریت کارها و پروژه‌ی پامیکا اولویت‌های روزانه در مسیر هدف کلی را به عنوان تسک تعریف می‌کنیم و زمان شما صرف اقدامک‌هایی در مسیر می‌شود. 

ضمن این که با استفاده از تایمر تسک‌ها به زمان درست و واقعی انجام هر کار می‌رسید و می‌توانید برای کارهای مشابه برنامه‌ریزی واضح‌تری داشته باشید. 



۳) تعادل کار و زندگی شخصی

یکی از مهم‌ترین مزایای مدیریت زمان، ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی است. در شهرهای صنعتی که اکثر زمان افراد صرف رسیدگی به کار و شلوغی محیط می‌شود، در معرض فرسودگی و خستگی دائمی هستید و به دنبال آن مسائل دیگر زندگی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با مدیریت زمان و ایجاد این تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌ای خود، زمان بیشتری برای مهم‌ترین روابط خود داشته باشید و به این ترتیب شادی و آرامش بیشتری را در زندگی تجربه خواهید کرد. در سال‌های اخیر بسیاری از کارها و پروژه‌ها به صورت دورکاری انجام می‌شوند که امکان بسیار خوبی برای استفاده‎‌ی بهینه از زمان است. 

در این موارد فناوری‌ها و سیستم‌هایی لازم است که کارها را تسریع کند و ابزاری را فراهم کند که کارها به بهترین شکل مدیریت و انجام شوند. پامیکا یک سیستم جامع و کاربردی جهت مدیریت کارها و پروژه‌ها است که بستری امن جهت تعامل مداوم اعضا، تخصیص وظایف، تخمین درست زمان مورد نیاز برای انجام هر کار و کلیه‌ی مستئا مربوط به انجام و تکمیل یک پروژه است.



۴) آزادی زمان بیشتر 


انجام کارها با نرم‌افزار پامیکا به شما این اطمینان را می‌دهد که با تمرکز بر اولویت‌ها و استفاده‌ی بهینه از ساعات کاری خود، در ساعات آزاد، دیگر نگران کارهای به تعویق افتاده نیستید. در نتیجه می‌توانید برای وقت‌گذراندن با خانواده و دوستان و یا تفریحات مورد علاقه یا اهداف شخصی خود از قبل برنامه‌ریزی کنید.

از خودتان بپرسید اگر بدون استرس کارهای انجام نشده و با تحویل به موقع کارها به پنج یا ده ساعت آزاد در هفته برسید چه کاری انجام می‌دهید؟ سه اقدام مهم و دلخواهتان را بنویسید و تفاوتی که انجام این کارها در زندگی شما دارد را برای خود مشخص کنید.

 

۵) تمرکز بیشتر


مغز شما مدام در معنی چیستی و چگونگی گزاره‌ها می‌چرخد و در زمان گذشته و آینده سیر می‌کند. تنها راه نجات مغز از این شرایط برنامه دادن منظم و مدون به آن و استمرار در این برنامه‌ریزی است. اگر به مغز یک برنامه‌ی زمانی مشخص ارائه دهیم ذهن به طور سیستماتیک تمام چرخش‌ها و دور زدن‌های خود را حول محور آن زمان تنظیم می‌کند بنابراین تمرکز بیشتری برای کارها خواهد داشت و این الگو در طول زمان تبدیل به عادت شده و پس از آن موفقیت در رسیدن به اهداف به نوعی تضمین می‌شود.

با برنامه‌ریزی فعالیت‌های خود در پامیکا این امکان را دارید که برای سررسید کارهای خود یادآور تنظیم کنید با این اقدام ذهن شما متمرکز می‌شود و تمام تلاشتان را می‌کنید تا پروژه‌ی شما به موقع به اتمام برسد.



۶) رهایی از حس بد اهمال‌کاری


به تعویق افتادن کارها زمانی پیش می‌آید که برنامه‌ای برای زمان خود نداشته باشید. اصولا در این گونه موارد حواس از هدف و محدودیت زمان پرت شده و کار خاصی به غیر از امروز و فردا کردن انجام نمی‌شود. تکنیک‌های مدیریت زمان و اجرای آن به شما این اطمینان را می‌دهد که تا جای ممکن در مسیر هدف هستید و این نوع تفکر، سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد و انگیزه، آرامش و البته عزت نفس حاصل از این دو را ایجاد می‌کند.



نتیجه‌گیری:


از مزایای مدیریت زمان، می‌توان به شفافیت بیشتر موضوعات، افزایش توانایی و اعتماد به نفس اشاره کرد. وقتی برای آینده‌ی بهتر خود و جامعه برنامه داشته باشید، انرژی و انگیزه‌ی بیشتری برای زندگی شاد و سالم خواهید داشت. پس با اجرای تکنیک مدیریت زمان با کمک نرم‌افزار مدیریت کارها و پروژه‌ی پامیکا اثرات مثبت در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود و اطرافیان جاری خواهید کرد.

منابع:

بررسی قابلیت‌های پامیکا
مقاله‌ی The Top 10 Benefits of Time Management
از سایت lucemiconsulting.co.uk



Pamika Content Team 19 آوریل 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment