مدیریت منابع انسانی در عصر دیجیتال

تحول دیجیتال در مدیریت متابع انسانی HRM
19 فوریهٔ 2024 by
Pamika Content Team
| No comments yet

چشم‌انداز جدید مدیریت منابع انسانی در عصر دیجیتال 


عصر دیجیتال تغییر عظیمی در نحوه‌ی کار، زندگی و تعامل ما ایجاد کرده است. سازمان‌هایی که زمانی در چهارچوب‌های سفت و سخت سلسله‌ مراتب‌ها فعالیت می‌کردند، اکنون با تیم‌های دورکار و ترکیبی و برمبنای گزارش‌ها و الگوریتم‌ها، بسیار پررونق‌تر و پویاتر از روش‌های سنتی کسب‌وکارها فعالیت می‌کنند. در این چشم‌انداز پویا، نقش منابع انسانی از وظایف اداری فراتر می‌رود و به یک عملکرد استراتژیک حیاتی تبدیل می‌شود.
برای شکوفایی در این دوران جدید، مدیریت منابع انسانی HRM باید پوسته‌ی سنتی خود را کنار بگذارد و طرز تفکر دیجیتال را بپذیرد. این امر نیازمند رویکردی چندوجهی است که بر جذب استعداد، مشارکت کارکنان، یادگیری و توسعه، تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و یک تیم متخصص فناوری متمرکز است. بیایید به عمق هر یک از این حوزه‌ها نفوذ کنیم و پتانسیل مدیریت منابع انسانی HRM را در عصر دیجیتال کشف کنیم.

اگر به مباحث مربوط به منابع انسانی علاقمندید و قصد توسعه‌ی سرمایه‌های انسانی خود را دارید، پیشنهاد

 پامیکا به شما بهره‌مندی از مطالب و دوره‌های آموزشی وبسایت سعدوفا است. 


جذب استعدادها


دوران اعتماد به رزومه‌های کاغذی و آگهی‌های استخدام ثابت به پایان رسیده است. عصر دیجیتال گنجینه‌ای از ابزارها و استراتژی‌ها برای جذب استعدادهای برتر را به مدیران و کارکنان منابع انسانی ارائه می‌دهد:

  • پیش به سوی لینکدین و فراتر از آن! ساختن برند کارفرمای قوی در پلتفرم‌های حرفه‌ای مانند لینکدین بسیار مهم است. فرهنگ شرکت، توصیفات کارکنان و پروژه‌های هیجان‌انگیز خود را به نمایش بگذارید تا استعدادهای برتر را جذب کنید و خود را در شبکه‌های اجتماعی با داشتن فضای کاری سالم و حرفه‌ای معرفی نمایید.
  • استخدام با هوش مصنوعی از ابزارهایی مانند غربالگری رزومه با هوش مصنوعی و الگوریتم‌های تطبیق کارجو برای شناسایی سریع‌تر و مؤثرتر بهترین کارجو استفاده کنید. این ابزارها باعث می‌شوند قضاوت‌ها و سوگیری‌های ناخودآگاه از بین بروند و به شما کمک می‌کنند تا با نگاهی بی‌طرفانه و بدون تعصب، استعدادهای مختلف را جذب کنید. 
  • از مصاحبه‌‌ی آنلاین استقبال کنید محدودیت‌های جغرافیایی و فرمت‌های سفت و سخت مصاحبه‌های حضوری را کنار بگذارید. پلتفرم‌های متعدد برای برگزاری کنفرانس‌های ویدیویی و مصاحبه‌های آنلاین تصویری فرصت‌های بیشماری را برای منابع انسانی ایجاد می‌کند. این پلتفرم‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با صرفه‌جویی در وقت و هزینه، ارتباطی مؤثر را شکل دهید. 
  • همکاری‌های کوتاه‌ مدت از انعطاف و امکانات اقتصاد دیجیتال بهره‌مند شوید. از پلتفرم‌های آنلاین برای یافتن متخصصان برای پروژه‌های کوتاه‌مدت استفاده کنید، شکاف‌های مهارتی را پر کنید و بدون تعهدات بلندمدت به استعدادهای خاص دسترسی پیدا کنید.

OKR ها چه کمکی به تیم منابع انسانی می کنند؟


مشارکت کارکنان: فراتر از نصب آب سردکن رایگان!


مشارکت در عصر دیجیتال نیاز به بازنگری در روش‌های سنتی دارد. مکالمات روزمره‌ی حضوری و مزایای اداری دیگر برای محیطی با کارکنان دورکار یا هیبریدی، کافی نیست.

  • فضاهای ارتباطی دیجیتال حس تعامل و ارتباط را از طریق پلتفرم‌های ارتباطی قوی یا شبکه‌های داخلی مخصوص شرکت تقویت کنید. این پلتفرم‌ها امکان همکاری در زمان واقعی، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و فعالیت‌های تیم‌سازی مجازی را فراهم می‌کنند.
  • بازنگری در شناخت و پاداش پلتفرم‌های بازی‌گونه (گیمیفیکیشن) و ابزارهای شناخت اجتماعی فراتر از بررسی‌های عملکرد سنتی عمل می‌کنند. این ابزارها به همکاران اجازه می‌دهند دستاوردهای یکدیگر را به رسمیت شناخته و جشن بگیرند. در واقع با کمک این پلتفرم‌ها می‌توانید روحیه‌ی همکاری و تعامل را تقویت کنید و فرهنگی مبتنی بر قدردانی ایجاد نمایید.
  • سلامت در عصر دیجیتال چالش‌های کار از راه دور را بشناسید و بپذیرید و بر سلامت جسمی و روانی کارکنان تمرکز کنید. دسترسی به کلاس‌های تناسب اندام مجازی، اپلیکیشن‌های مدیتیشن و منابع سلامت روان را برای حمایت از سلامت جسمی و عاطفی ارائه دهید.

۱۵ داده‌ی آماری درباره‌ی بازدهی کاری کارکنان



سرمایه گذاری در یادگیری و توسعه: تلاشی مادام‌العمر 


چشم‌انداز دائماً در حال تغییر عصر دیجیتال، تفکر یادگیری مستمر را می‌طلبد. مدیریت منابع انسانی (HRM) می‌تواند با موارد زیر، کارکنان را برای تقویت مهارت‌ها‌ی قبلی و کسب مهارت‌های جدید توانمند سازد:

  • پلتفرم‌های یادگیری تعاملی در پلتفرم‌های یادگیری آنلاین که دوره‌های آموزشی با محتویات خاص، آموزش‌های ویدیویی و مسیرهای یادگیری شخصی‌سازی‌شده را در موضوعات مختلف مرتبط با صنعت و نیازهای کارکنان ارائه می‌دهند، سرمایه‌گذاری کنید.
  • یادگیری‌های کوتاه و کپسولی ماژول‌های یادگیری فشرده و کوتاه که از طریق برنامه‌های تلفن همراه یا ویدیوهای کوتاه ارائه می‌شوند، برای برنامه‌های زمانی شلوغ و بازه‌های کوتاه تمرکزی مناسب هستند. این بخش‌های کوچک دانش را می‌توان هر زمان و هر مکان در دسترس داشت. یادگیری‌های کوتاه به کارکنان اجازه می‌دهد تا به طور مداوم یاد بگیرند و رشد کنند.
  • منتورینگ و کوچینگ با اتصال کارکنان به همکاران باتجربه یا مربیان خارج از سازمان، شکاف دانش را پر کنید و توسعه‌ی حرفه‌ای را تقویت کنید. این رویکرد شخصی‌سازی‌شده، محیط یادگیری حمایتی ایجاد می‌کند و به سبب انتقال راحت‌تر دانش و مهارت می‌شود.

راهکار پامیکا برای گروه‌های منابع انسانی


مدیریت منابع انسانی  HRM مبتنی بر داده


در عصر فراوانی داده، دیگر شهود و احساسات کافی نیستند. مدیریت منابع انسانی HCR می‌تواند از تحلیل داده‌ها برای موارد زیر استفاده کند:

  • شناسایی شکاف‌های مهارتی و روندهای نیروی کار تحلیل داده‌های کارکنان مانند مهارت‌ها، جمعیت‌شناسی و اهداف حرفه‌ای، به پیش‌بینی نیازهای آینده و نوآوری‌های استراتژیک برای جذب و حفظ استعدادها کمک می‌کند.
  • سنجش نبض تعامل و همکاری معیارهای کلیدی مانند احساسات کارکنان، میزان خروج از کار و عملکرد را از طریق نظرسنجی‌ها، داده‌های حضور و غیاب و پلتفرم‌های ارتباطات داخلی پیگیری کنید. این داده‌ها به شما کمک می کنند تا استراتژی‌های تعامل را تنظیم نمایید و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید.
  • تصمیم‌گیری مبتنی بر داده از جذب استعداد گرفته تا اثربخشی برنامه‌های یادگیری و توسعه، تصمیمات خود را بر اساس بینش‌های مبتنی بر داده‌ها قرار دهید. این رویکرد مبتنی بر شواهد، بهینه سازی مستمر را تضمین می‌کند و بازده‌ی سرمایه را در نوآوری‌های مدیریت منابع انسانی HCR به حداکثر می‌رساند.


تیم مدیریت منابع انسانی HRM متخصص در فناوری


برای استفاده مؤثر از فناوری، تیم‌های مدیریت منابع انسانی HRM باید به مهارت‌ها و دانش به روز و تکنولوژی مناسب مجهز شوند.

  • سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه به تیم خود آموزش جامع در مورد فناوری‌های جدید مانند ابزارهای استخدام مبتنی بر هوش مصنوعی، پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل داده و پلتفرم‌های یادگیری آنلاین ارائه دهید. آن‌ها را با مهارت‌های لازم برای استفاده مؤثر از این ابزارها و هدایت تحول دیجیتال با کمک مدیریت منابع انسانی HRM مجهز کنید.
  •  همکاری گروه فناوری اطلاعات IT و مدیریت منابع انسانی HRMهمکاری نزدیک بین بخش‌های منابع انسانی HRM و IT را تقویت کنید. پروژه‌های مشترک، جلسات اشتراک‌گذاری دانش و نوآوری‌های آموزش متقابل را تشویق کنید تا از آگاهی، اطلاع و مشارکت فعالانه‌ی تمامی کارکنان از تحولات پیش‌روی سازمان مطمئن شوید. 

منابع: 

بررسی امکانات و قابلیت‌های گروه فناوری اطلاعات اتود

بررسی قابلیت‌های پامیکا

پادکست Digital Transformation with Eric Kimberling

Pamika Content Team 19 فوریهٔ 2024
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment